လူဆုိတာ ေမြးလာကတည္းက အူ၀ဲလုိ႔ ေအာ္ငုိၿပီး ေမြးလာတတ္ၾကတာပါ။ စကားမေျပာတတ္ခင္ ႏုိ႔ဆာတဲ့အခါ၊ အႏွီးေသးစုိလုိ႔ ေနမထိထုိင္မသာရွိတဲ့အခါ အူ၀ဲ ရယ္လုိ႔ ေအာ္ငုိတတ္ၾကတယ္။ အဲဒီအခါမွာ ကေလးရဲ႕ လုိအပ္ခ်က္ကုိ မိခင္က သိရွိသြားၿပီး သူ႕အလုိကုိ ျဖည့္ဆီးေပးရတာေပါ႔။ ႏုိ႔ဆာေနပါလ်က္နဲ႔ ေအာ္မငုိတတ္တဲ့ ေကာင္ေတာ့ ငတ္ၿပီပဲ။ ျမန္မာစကားမွာ “အငုိသန္တဲ့ကေလးဟာ ႏုိ႔ပုိစုိ႔ရတယ္” ဆုိတဲ့ ဆုိ႐ုိးစကားလည္း အရွိသားမဟုတ္လား။
လူမွန္ရင္ ေမြးကတည္းက မိမိဆႏၵ၊ မိမိလုိအပ္ခ်က္ေတြကုိ အသံနဲ႔ ထုတ္ေဖာ္ျပသတတ္လာၾကတာ သဘာ၀ပဲ။ မ်က္ႏွာေပၚမွာ ပါးစပ္ေပါက္ႀကီး တေပါက္ ပါလာတာဟာ အစာစားဖုိ႔သက္သက္၊ တံေတြးၿမဳိခ်ဖုိ႔သက္သက္၊ ပလုပ္က်င္းဖုိ႔သက္သက္၊ သြားၾကားထုိးဖုိ႔သက္သက္ေလာက္ မဟုတ္ဘူးဆုိတာကေတာ့ ေသခ်ာတယ္။
လူ႕သမုိင္းကုိ ျပန္ၾကည့္ရင္လည္း တစထက္ တစ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း တုိးတက္ယဥ္ေက်းလာတာနဲ႔အမွ် မိမိရဲ႕ ဆႏၵေတြကုိ၊ အေတြးအျမင္ေတြကို ထုတ္ေဖာ္ဖုိ႔အတြက္၊ ဖလွယ္ဖုိ႔အတြက္ ဘာသာစကားေတြကုိ တီထြင္သုံးစြဲလာၾကတယ္။ တဦးနဲ႔တဦး ဆက္သြယ္ အခ်က္ျပဖုိ႔အတြက္ ဘာသာစကားေတြကုိ တုိးတက္ႀကံေဆာင္လာၾကတယ္။
လူသတၱ၀ါေတြအတြက္ စကားေျပာျခင္းဆုိတာ မရွိမျဖစ္ေလာက္နီးနီး လုိအပ္လာတဲ့ အစြမ္းအစတခု ျဖစ္လာတယ္။ ကံမေကာင္း အေၾကာင္းမလွလုိ႔ ေမြးကတည္း အၾကားအာ႐ုံခၽြတ္ယြင္းခဲ့ရင္ေတာ့ ပါးစပ္ကလည္း အလုိလုိ ဆြံ႕အသြားတယ္။ အဲသည္လုိ ဆြံ႕အနားမၾကားတဲ့လူေတြေတာင္မွ ဆက္သြယ္အခ်က္ျပႏုိင္ဖုိ႔ လက္ဟန္ေျခဟန္နဲ႔ အခ်က္ျပ ေျပာဆုိနည္းေတြကုိ သင္ယူ သုံးစြဲရတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူေျပာတာကုိ နားလည္ဖုိ႔ဆုိတာ သူ႕ကုိ တခ်ိန္လုံး ၾကည့္ေနရမွာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ပါးစပ္ကေန ေျပာဆုိႏုိင္သူကေတာ့ ဆက္သြယ္တဲ့ေနရာမွာ တပန္းသာတာကုိ ေတြ႕ရမယ္။
ဇာတ္ႀကီးဆယ္ဖြဲ႕မွာ ေလာကရဲ႕ အ႐ႈပ္ဇာတ္ေတြနဲ႔ ကင္းကင္းေနခ်င္လုိ႔ ေမြးကတည္းက စကားမေျပာပဲ ေနလာခဲ့တဲ့ အေလာင္းေတာ္ ေတမိယမင္းသားေတာင္ အခ်ိန္က်လာေတာ့ စကားေျပာရေသးတယ္ မဟုတ္လား။ ဒီေလာက္ဆုိရင္ စကားေျပာျခင္းဟာ လူ႕ဘ၀မွာ ဘယ္ေလာက္အေရးပါတယ္ဆုိတာ အၾကမ္းဖ်င္း ခန္႔မွန္းမိၾကမယ္ထင္ပါတယ္။
လူ႕သမုိင္းတုိတုိေလးအတြင္းမွာ လူေတြရဲ႕ အသိဉာဏ္နဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈ တုိးတက္ျမင့္မားလာႏႈန္းဟာ အံ့မခန္းဆုိေတာ့ လူေတြဟာ ပါးစပ္နဲ႔ ေျပာရတာတင္ အားမရလုိ႔ လူအမ်ားကုိ ထိထိေရာက္ေရာက္ ဆက္သြယ္ႏုိင္တဲ့ အကၡရာစာေပေတြကုိလည္း တီထြင္သုံးစြဲလာၾကတယ္။ လူေတြရဲ႕ ေန႔စဥ္ဘဝကုိ အႀကီးအက်ယ္ေျပာင္းလဲေစတဲ့ တီထြင္မႈႀကီးေတြထဲမွာ စကၠဴတီထြင္မႈနဲ႔ ပုံႏွိပ္စက္ တီထြင္မႈေတြဟာ ေရွ႕တန္းက ပါဝင္ပါသတဲ့။
ငယ္ရြယ္စဥ္ စကားမေျပာတတ္ခင္အရြယ္ကသာ “အူ၀ဲ”လုိ႔ ေအာ္ငုိၿပီး မိမိဆႏၵကုိ ျပသခဲ့ရတာမွန္ေပမယ့္ လူလားေျမာက္လာတဲ့အခါ မိမိေတာင့္တရာရာကုိ ရယူႏုိင္ဖုိ႔အတြက္ ဘာသာစကားေတြကုိ ထိထိေရာက္ေရာက္ အသုံးခ်ဖုိ႔လုိအပ္လာတယ္။
တခ်ဳိ႕ေသာ လူေတြအတြက္ဆုိရင္ စကားေျပာဆုိျခင္းဟာ အသက္ေမြး၀မ္းေၾကာင္း အလုပ္ဆုိရင္လည္း ဟုတ္တယ္။ ဥပမာ… ေရွ႕ေန၊ ေက်ာင္းဆရာ၊ ကြက္စိပ္ဆရာ၊ ေဗဒင္ဆရာ၊ ပြဲစား၊ တရားေဟာ ဓမၼကထိက၊ ဘတ္စ္ကားစပယ္ယာ စသျဖင့္ေပါ႔ေလ။ သူတုိ႔ရဲ႕ ေန႔စဥ္ဘဝမွာ အလုပ္သေဘာအရ စကားေတြ အမ်ားႀကီးေျပာေနရတယ္။ စကားေျပာေနျခင္းသည္ပင္လွ်င္ အလုပ္ လုပ္ေနျခင္း။ အဲဒီလူေတြကုိ “အလကား ေလခ်ည္း စြတ္ကန္မေနပါနဲ႔ဗ်ာ။ လက္ေတြ႕အလုပ္ကေလးလည္း လုပ္လုိက္ပါဦး” လုိ႔ သြားေျပာသူဟာ ဦးေႏွာက္က်ပ္မျပည့္သူေသာ္လည္းေကာင္း၊ ႐ူးႏွမ္းေနသူေသာ္လည္းေကာင္း ျဖစ္ရမယ္။
အလားတူပဲ။ ဒီလူေတြေလာက္နီးနီး စကားေျပာျခင္းအမႈကုိ မလုပ္မျဖစ္ လုပ္ၾကရတဲ့ လူတန္းစား တမ်ဳိး ရွိေသးတယ္။ အဲဒါကေတာ့ ႏုိင္ငံေရးသမားေတြပါ။ ႏုိင္ငံေရးသမားေတြအေနနဲ႔ မိမိတုိ႔ရဲ႕ ႏုိင္ငံေရးအယူအဆေတြ၊ ေပၚလစီေတြ၊ စီမံကိန္းေတြ၊ ဦးတည္ခ်က္ေတြကုိ တခ်ိန္လုံး လူအမ်ားကုိ ေျပာျပေနဖုိ႔ လုိအပ္ပါတယ္။ မဲဆြယ္စည္း႐ုံးေရးကာလမွာဆုိရင္ ႏုိင္ငံေရးသမားေတြအေနနဲ႔ ႏုိင္ငံအႏွံ႕ လွည့္ပတ္သြားလာၿပီး ေတာက္ေလွ်ာက္ စကားေျပာျခင္းအမႈကုိ ျပဳေနၾကရတာပါ။ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ခံရလုိ႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာကုိ လက္ခံရယူၿပီးတဲ့အခါက်မွသာ မိမိေျပာဆုိခဲ့တဲ့ အရာေတြကုိ စတင္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ရပါတယ္။ ဒါက ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ျခင္း ခံရတဲ့ အာဏာရႏုိင္ငံေရးသမားေတြကုိ ေျပာတာပါ။
အတုိက္အခံႏုိင္ငံေရးသမားေတြအေနနဲ႔ေတာ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာကုိ မပုိင္ဆုိင္တဲ့အတြက္ သူ႕တုိ႔မွာ သူတုိ႔ရဲ႕ ေပၚလစီကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖုိ႔ အခြင့္မသာဘူး။ ဒါေပမယ့္ အာဏာရအစုိးရရဲ႕ ေပၚလစီေတြကုိ တခ်ိန္လုံး မ်က္စိေဒါက္ေထာက္ၾကည့္ၿပီး အစဥ္သျဖင့္ ေ၀ဖန္ေထာက္ျပေနဖုိ႔ေတာ့ လုိပါတယ္။ အဲဒါကုိ လြတ္လပ္တဲ့ ႏုိင္ငံေရးစနစ္ေတြမွာ Check and Balance လုိ႔ ေခၚဆုိၾကျပန္တယ္။ ဒီေတာ့ ႏုိင္ငံေရးသမားေတြအတြက္ စကားေျပာေနျခင္းသည္ပင္လွ်င္ သူတုိ႔ရဲ႕ အလုပ္ကုိ သူတုိ႔လုပ္ေနျခင္းလုိ႔ ဆုိႏုိင္ပါတယ္။ အတုိက္အခံႏုိင္ငံေရးသမားျဖစ္ပါလ်က္ အစုိးရရဲ႕ ေပၚလစီေတြကုိ ေစာင့္ၾကည့္ ေ၀ဖန္ျခင္းမရွိဘဲ ေရငုံႏႈတ္ပိတ္ေနမယ္ဆုိရင္ အဲဒီအတုိက္အခံဟာ သူ႕အလုပ္ကုိသူ ပီပီျပင္ျပင္မလုပ္ဘူးလုိ႔ ဆုိႏုိင္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ အတုိက္အခံ ႏုိင္ငံေရးသမားေတြကုိ ေလကန္ေနသူေတြ၊ လက္ေတြ႕မက်သူေတြလုိ႔ ေျပာသူဟာ ေစာေစာက ေျပာခဲ့တဲ့ ဦးေႏွာက္က်ပ္မျပည့္သူ (သုိ႔မဟုတ္) ႐ူးႏွမ္းေနသူေတြပဲ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ ဒီလုိမဟုတ္ဘဲ ေျပာတဲ့လူကုိယ္တုိင္က ႏုိင္ငံေရးသမားဆုိရင္ ပုိဆုိးေသးတယ္။ အဲဒီလူဟာ ကုိယ္စီးတဲ့ျမင္းကုိ အထီးမွန္းအမမွန္း မသိသူသာ ျဖစ္ရမယ္။
ႏုိင္ငံေရးသမားေတြတင္ မကေသးဘူး။ မလြတ္လပ္တဲ့ အာဏာရွင္စနစ္ေအာက္မွာ က်ေရာက္ေနတယ္ဆုိရင္ အဲဒီ တုိင္းျပည္က ေတာ္လွန္ေရးသမားေတြ၊ လူ႕အခြင့္အေရးလႈပ္ရွားသူေတြ၊ ဒီမုိကေရစီအေရးတက္ႂကြလႈပ္ရွားသူေတြ၊ ရဟန္းသံဃာေတြ၊ ေက်ာင္းသားျပည္သူေတြအေနနဲ႔ မိမိတုိ႔ရဲ႕ အေတြးအျမင္ေတြ၊ ဆႏၵသေဘာထားေတြကုိ မိမိတုိ႔ အခ်င္းခ်င္းၾကားမွာ တခ်ိန္လုံး ေဆြးေႏြးေျပာဆုိေနဖုိ႔ လုိအပ္တယ္။ ဒါမွသာ မိမိနဲ႔ ဆႏၵတူရာ၊ ရည္မွန္းခ်က္တူရာ၊ သေဘာထားတူရာ လူေတြအခ်င္းခ်င္း စုစည္းမိမယ္၊ စည္း႐ုံးမိမယ္။ တူညီေသာ ဘုံရည္ရြယ္ခ်က္တခုအတြက္ ပူးေပါင္းႏုိင္ၾကမယ္။ အင္မတန္ရွင္းပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေတာ္လွန္ေရးသမားေတြအဖုိ႔ေရာ၊ တက္ႂကြလႈပ္ရွားသူေတြအဖုိ႔ပါ စကားေျပာဆုိျခင္းဟာ တျခား မလုပ္မျဖစ္လုပ္ရမယ့္ လုပ္ငန္းေတြနည္းတူ ေရွာင္လႊဲလုိ႔မရတဲ့ (တနည္း) မလႊဲမေသြ လုပ္သင့္လုပ္ထုိက္တဲ့ ကိစၥတရပ္ျဖစ္တယ္။ ဒီလူေတြအေနနဲ႔ မိမိအျမင္ကုိ ေျပာဆုိေနမယ္။ ေရးသားေနမယ္။ ေဆြးေႏြးၾကမယ္။ ျငင္းခုန္ၾကမယ္။ ဒါေတြဟာ အခုစစ္အာဏာရွင္ကုိ တြန္းလွန္တဲ့ေနရာမွာသာ အေထာက္အကူျပဳတာမဟုတ္။ ေနာင္တခ်ိန္ တုိင္းျပည္မွာ ဒီမုိကေရစီစနစ္ကုိ စတင္က်င့္သုံးတဲ့အခါ ဒီမုိကေရစီစနစ္နဲ႔ အလွ်င္အျမန္ ေနသားတက် ျဖစ္သြားေစမယ့္ ပတ္၀န္းက်င္တခုကုိ အခုကတည္းက စတင္ဖန္တီးေပးေနရာလည္း ေရာက္ပါတယ္။
ေနာက္ၿပီး သတိျပဳစရာတခ်က္ကေတာ့ ျပႆနာေတြကုိ ေျဖရွင္းတဲ့ေနရာမွာ စကားျဖင့္ ေတြ႕ဆုံေျပာဆုံ ေဆြးေႏြးညႇိႏႈိင္းျခင္း၊ ေျဖရွင္းျခင္းဟာ အင္မတန္ အဆင့္ျမင့္တဲ့ ေျဖရွင္းနည္းမ်ဳိးပါ။ အဲဒီ ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးနည္းနဲ႔ ေျဖရွင္းႏုိင္ခဲ့ရင္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအတြင္းမွာ အင္မတန္ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈလည္းရွိတယ္။ အက်ဳိးလည္း ရွိတယ္။
ဒါေပမယ့္ ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးနည္းနဲ႔ မေျဖရွင္းပဲ လက္နက္ စြဲကုိင္ၿပီး စစ္မက္နဲ႔ ေျဖရွင္းရၿပီးဆုိရင္ အဲဒီအေျခအေနဟာ အသိဉာဏ္ရွိပါတယ္ဆုိတဲ့ လူသားေတြအဖုိ႔ အင္မတန္ဝမ္းနည္းဖြယ္ေကာင္းတဲ့ အေျခအေနတရပ္ျဖစ္လာပါေတာ့တယ္။
ဒါေၾကာင့္ စကားေျပာဆုိျခင္းျဖင့္ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ မိမိတုိ႔ လုိအပ္ခ်က္ေတြကုိ ေတာင္းဆုိႏုိင္မယ္။ မိမိတုိ႔ ဆႏၵသေဘာထားေတြကုိ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ထုတ္ေဖာ္ႏုိင္မယ္။ မိမိတုိ႔ ထင္ျမင္ခ်က္ေတြကုိ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေျပာဆုိႏုိင္မယ္ဆုိရင္ အဲသည္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းဟာ လြတ္လပ္ေသာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၊ ရင့္က်က္တဲ့ လူ႕အဖြဲ႔အစည္းတခု ျဖစ္ဖုိ႔ အေျခခံလုိအပ္ခ်က္နဲ႔ ျပည့္စုံၿပီလုိ႔ ေျပာႏုိင္ပါတယ္။
အဲဒီလုိမဟုတ္ဘဲ လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆုိပုိင္ခြင့္ကုိ အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးျပၿပီး ပိတ္ပင္မယ္ဆုိရင္ အဲဒီလူ႕အဖြဲ႕အစည္းဟာ လြတ္လပ္တဲ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမဟုတ္သလုိ ယဥ္ေက်းတုိးတက္ေသာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းလုိ႔လည္း မေခၚႏုိင္ပါဘူး။ အဲဒီ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမ်ဳိးကုိ ဆြံ႕အေသာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း (Retarded Society)လုိ႔ ေခၚဆုိႏုိင္ပါတယ္။ အဲသည္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမ်ဳိးမွာ အေၾကာက္တရား လႊမ္းမုိးေနတတ္တယ္။
ဒါေၾကာင့္ အႏွစ္ခ်ဳပ္ရရင္ စကားေျပာဆုိျခင္းဟာ လူ႕ဘ၀အတြက္ မရွိမျဖစ္ လုိအပ္တဲ့ အရာတခုျဖစ္တယ္။ လူတေယာက္ဟာ စကားေျပာဆုိျခင္း ပညာကုိ ေကာင္းစြာ မေလ့လာထားခဲ့ရင္၊ ဒါမွမဟုတ္ မိမိသုံးစြဲရာ ဘာသာစကားကုိ အတန္အသင့္ ေလ့လာထားျခင္းမရွိရင္ “သဘင္မၿပဲ႕ ခံတြင္းမဲ့” ဆုိတာလုိ မိမိေျပာလုိရာကုိ ထိထိေရာက္ေရာက္ ေျပာဆုိႏုိင္စြမ္းမရွိဘူး။ စကားေျပာတဲ့ေနရာမွာ အေရမရ အဖတ္မရေတြခ်ည္း တခ်ိန္လုံး ေတာက္ေလွ်ာက္ေျပာေနရင္ေတာ့ အက်ဳိးမရွိဘူးေပါ႔။ ဟုတ္မွန္မယ္၊ အက်ဳိးလည္းရွိမယ္ဆုိရင္ေတာ့ ၾကားရသူ ႏွစ္သက္သည္ျဖစ္ေစ၊ မႏွစ္သက္သည္ျဖစ္ေစ ေျပာသင့္ေျပာထုိက္တဲ့အခ်ိန္မွာ ေျပာရပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး တခ်ဳိ႕ကိစၥမ်ဳိးေတြမွာ ႏႈတ္ဆိတ္မေနအပ္တဲ့ အခ်ိန္မ်ဳိးေတြရွိတယ္။“ဆုိေရးရွိက ဆုိအပ္လွ၏” ဆုိတဲ့ စကားေတြ၊ “မေျပာမၿပီး မတီးမျမည္” စတဲ့ စကားေတြလည္း ရွိတယ္မဟုတ္ပါလား။
ဒါကေတာ့ စကားေျပာျခင္းနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ လတ္တေလာ က်ေနာ္ေတြးျဖစ္တဲ့ အေၾကာင္းေတြပါ။
ပူးတြဲဖတ္႐ႈရန္။..........။ ပ၀ါရဏာျပဳျခင္း (sonata-cantata ဘေလာ့ဂ္မွ)
လူမွန္ရင္ ေမြးကတည္းက မိမိဆႏၵ၊ မိမိလုိအပ္ခ်က္ေတြကုိ အသံနဲ႔ ထုတ္ေဖာ္ျပသတတ္လာၾကတာ သဘာ၀ပဲ။ မ်က္ႏွာေပၚမွာ ပါးစပ္ေပါက္ႀကီး တေပါက္ ပါလာတာဟာ အစာစားဖုိ႔သက္သက္၊ တံေတြးၿမဳိခ်ဖုိ႔သက္သက္၊ ပလုပ္က်င္းဖုိ႔သက္သက္၊ သြားၾကားထုိးဖုိ႔သက္သက္ေလာက္ မဟုတ္ဘူးဆုိတာကေတာ့ ေသခ်ာတယ္။
လူ႕သမုိင္းကုိ ျပန္ၾကည့္ရင္လည္း တစထက္ တစ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း တုိးတက္ယဥ္ေက်းလာတာနဲ႔အမွ် မိမိရဲ႕ ဆႏၵေတြကုိ၊ အေတြးအျမင္ေတြကို ထုတ္ေဖာ္ဖုိ႔အတြက္၊ ဖလွယ္ဖုိ႔အတြက္ ဘာသာစကားေတြကုိ တီထြင္သုံးစြဲလာၾကတယ္။ တဦးနဲ႔တဦး ဆက္သြယ္ အခ်က္ျပဖုိ႔အတြက္ ဘာသာစကားေတြကုိ တုိးတက္ႀကံေဆာင္လာၾကတယ္။
လူသတၱ၀ါေတြအတြက္ စကားေျပာျခင္းဆုိတာ မရွိမျဖစ္ေလာက္နီးနီး လုိအပ္လာတဲ့ အစြမ္းအစတခု ျဖစ္လာတယ္။ ကံမေကာင္း အေၾကာင္းမလွလုိ႔ ေမြးကတည္း အၾကားအာ႐ုံခၽြတ္ယြင္းခဲ့ရင္ေတာ့ ပါးစပ္ကလည္း အလုိလုိ ဆြံ႕အသြားတယ္။ အဲသည္လုိ ဆြံ႕အနားမၾကားတဲ့လူေတြေတာင္မွ ဆက္သြယ္အခ်က္ျပႏုိင္ဖုိ႔ လက္ဟန္ေျခဟန္နဲ႔ အခ်က္ျပ ေျပာဆုိနည္းေတြကုိ သင္ယူ သုံးစြဲရတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူေျပာတာကုိ နားလည္ဖုိ႔ဆုိတာ သူ႕ကုိ တခ်ိန္လုံး ၾကည့္ေနရမွာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ပါးစပ္ကေန ေျပာဆုိႏုိင္သူကေတာ့ ဆက္သြယ္တဲ့ေနရာမွာ တပန္းသာတာကုိ ေတြ႕ရမယ္။
ဇာတ္ႀကီးဆယ္ဖြဲ႕မွာ ေလာကရဲ႕ အ႐ႈပ္ဇာတ္ေတြနဲ႔ ကင္းကင္းေနခ်င္လုိ႔ ေမြးကတည္းက စကားမေျပာပဲ ေနလာခဲ့တဲ့ အေလာင္းေတာ္ ေတမိယမင္းသားေတာင္ အခ်ိန္က်လာေတာ့ စကားေျပာရေသးတယ္ မဟုတ္လား။ ဒီေလာက္ဆုိရင္ စကားေျပာျခင္းဟာ လူ႕ဘ၀မွာ ဘယ္ေလာက္အေရးပါတယ္ဆုိတာ အၾကမ္းဖ်င္း ခန္႔မွန္းမိၾကမယ္ထင္ပါတယ္။
လူ႕သမုိင္းတုိတုိေလးအတြင္းမွာ လူေတြရဲ႕ အသိဉာဏ္နဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈ တုိးတက္ျမင့္မားလာႏႈန္းဟာ အံ့မခန္းဆုိေတာ့ လူေတြဟာ ပါးစပ္နဲ႔ ေျပာရတာတင္ အားမရလုိ႔ လူအမ်ားကုိ ထိထိေရာက္ေရာက္ ဆက္သြယ္ႏုိင္တဲ့ အကၡရာစာေပေတြကုိလည္း တီထြင္သုံးစြဲလာၾကတယ္။ လူေတြရဲ႕ ေန႔စဥ္ဘဝကုိ အႀကီးအက်ယ္ေျပာင္းလဲေစတဲ့ တီထြင္မႈႀကီးေတြထဲမွာ စကၠဴတီထြင္မႈနဲ႔ ပုံႏွိပ္စက္ တီထြင္မႈေတြဟာ ေရွ႕တန္းက ပါဝင္ပါသတဲ့။
ငယ္ရြယ္စဥ္ စကားမေျပာတတ္ခင္အရြယ္ကသာ “အူ၀ဲ”လုိ႔ ေအာ္ငုိၿပီး မိမိဆႏၵကုိ ျပသခဲ့ရတာမွန္ေပမယ့္ လူလားေျမာက္လာတဲ့အခါ မိမိေတာင့္တရာရာကုိ ရယူႏုိင္ဖုိ႔အတြက္ ဘာသာစကားေတြကုိ ထိထိေရာက္ေရာက္ အသုံးခ်ဖုိ႔လုိအပ္လာတယ္။
တခ်ဳိ႕ေသာ လူေတြအတြက္ဆုိရင္ စကားေျပာဆုိျခင္းဟာ အသက္ေမြး၀မ္းေၾကာင္း အလုပ္ဆုိရင္လည္း ဟုတ္တယ္။ ဥပမာ… ေရွ႕ေန၊ ေက်ာင္းဆရာ၊ ကြက္စိပ္ဆရာ၊ ေဗဒင္ဆရာ၊ ပြဲစား၊ တရားေဟာ ဓမၼကထိက၊ ဘတ္စ္ကားစပယ္ယာ စသျဖင့္ေပါ႔ေလ။ သူတုိ႔ရဲ႕ ေန႔စဥ္ဘဝမွာ အလုပ္သေဘာအရ စကားေတြ အမ်ားႀကီးေျပာေနရတယ္။ စကားေျပာေနျခင္းသည္ပင္လွ်င္ အလုပ္ လုပ္ေနျခင္း။ အဲဒီလူေတြကုိ “အလကား ေလခ်ည္း စြတ္ကန္မေနပါနဲ႔ဗ်ာ။ လက္ေတြ႕အလုပ္ကေလးလည္း လုပ္လုိက္ပါဦး” လုိ႔ သြားေျပာသူဟာ ဦးေႏွာက္က်ပ္မျပည့္သူေသာ္လည္းေကာင္း၊ ႐ူးႏွမ္းေနသူေသာ္လည္းေကာင္း ျဖစ္ရမယ္။
အလားတူပဲ။ ဒီလူေတြေလာက္နီးနီး စကားေျပာျခင္းအမႈကုိ မလုပ္မျဖစ္ လုပ္ၾကရတဲ့ လူတန္းစား တမ်ဳိး ရွိေသးတယ္။ အဲဒါကေတာ့ ႏုိင္ငံေရးသမားေတြပါ။ ႏုိင္ငံေရးသမားေတြအေနနဲ႔ မိမိတုိ႔ရဲ႕ ႏုိင္ငံေရးအယူအဆေတြ၊ ေပၚလစီေတြ၊ စီမံကိန္းေတြ၊ ဦးတည္ခ်က္ေတြကုိ တခ်ိန္လုံး လူအမ်ားကုိ ေျပာျပေနဖုိ႔ လုိအပ္ပါတယ္။ မဲဆြယ္စည္း႐ုံးေရးကာလမွာဆုိရင္ ႏုိင္ငံေရးသမားေတြအေနနဲ႔ ႏုိင္ငံအႏွံ႕ လွည့္ပတ္သြားလာၿပီး ေတာက္ေလွ်ာက္ စကားေျပာျခင္းအမႈကုိ ျပဳေနၾကရတာပါ။ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ခံရလုိ႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာကုိ လက္ခံရယူၿပီးတဲ့အခါက်မွသာ မိမိေျပာဆုိခဲ့တဲ့ အရာေတြကုိ စတင္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ရပါတယ္။ ဒါက ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ျခင္း ခံရတဲ့ အာဏာရႏုိင္ငံေရးသမားေတြကုိ ေျပာတာပါ။
အတုိက္အခံႏုိင္ငံေရးသမားေတြအေနနဲ႔ေတာ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာကုိ မပုိင္ဆုိင္တဲ့အတြက္ သူ႕တုိ႔မွာ သူတုိ႔ရဲ႕ ေပၚလစီကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖုိ႔ အခြင့္မသာဘူး။ ဒါေပမယ့္ အာဏာရအစုိးရရဲ႕ ေပၚလစီေတြကုိ တခ်ိန္လုံး မ်က္စိေဒါက္ေထာက္ၾကည့္ၿပီး အစဥ္သျဖင့္ ေ၀ဖန္ေထာက္ျပေနဖုိ႔ေတာ့ လုိပါတယ္။ အဲဒါကုိ လြတ္လပ္တဲ့ ႏုိင္ငံေရးစနစ္ေတြမွာ Check and Balance လုိ႔ ေခၚဆုိၾကျပန္တယ္။ ဒီေတာ့ ႏုိင္ငံေရးသမားေတြအတြက္ စကားေျပာေနျခင္းသည္ပင္လွ်င္ သူတုိ႔ရဲ႕ အလုပ္ကုိ သူတုိ႔လုပ္ေနျခင္းလုိ႔ ဆုိႏုိင္ပါတယ္။ အတုိက္အခံႏုိင္ငံေရးသမားျဖစ္ပါလ်က္ အစုိးရရဲ႕ ေပၚလစီေတြကုိ ေစာင့္ၾကည့္ ေ၀ဖန္ျခင္းမရွိဘဲ ေရငုံႏႈတ္ပိတ္ေနမယ္ဆုိရင္ အဲဒီအတုိက္အခံဟာ သူ႕အလုပ္ကုိသူ ပီပီျပင္ျပင္မလုပ္ဘူးလုိ႔ ဆုိႏုိင္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ အတုိက္အခံ ႏုိင္ငံေရးသမားေတြကုိ ေလကန္ေနသူေတြ၊ လက္ေတြ႕မက်သူေတြလုိ႔ ေျပာသူဟာ ေစာေစာက ေျပာခဲ့တဲ့ ဦးေႏွာက္က်ပ္မျပည့္သူ (သုိ႔မဟုတ္) ႐ူးႏွမ္းေနသူေတြပဲ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ ဒီလုိမဟုတ္ဘဲ ေျပာတဲ့လူကုိယ္တုိင္က ႏုိင္ငံေရးသမားဆုိရင္ ပုိဆုိးေသးတယ္။ အဲဒီလူဟာ ကုိယ္စီးတဲ့ျမင္းကုိ အထီးမွန္းအမမွန္း မသိသူသာ ျဖစ္ရမယ္။
ႏုိင္ငံေရးသမားေတြတင္ မကေသးဘူး။ မလြတ္လပ္တဲ့ အာဏာရွင္စနစ္ေအာက္မွာ က်ေရာက္ေနတယ္ဆုိရင္ အဲဒီ တုိင္းျပည္က ေတာ္လွန္ေရးသမားေတြ၊ လူ႕အခြင့္အေရးလႈပ္ရွားသူေတြ၊ ဒီမုိကေရစီအေရးတက္ႂကြလႈပ္ရွားသူေတြ၊ ရဟန္းသံဃာေတြ၊ ေက်ာင္းသားျပည္သူေတြအေနနဲ႔ မိမိတုိ႔ရဲ႕ အေတြးအျမင္ေတြ၊ ဆႏၵသေဘာထားေတြကုိ မိမိတုိ႔ အခ်င္းခ်င္းၾကားမွာ တခ်ိန္လုံး ေဆြးေႏြးေျပာဆုိေနဖုိ႔ လုိအပ္တယ္။ ဒါမွသာ မိမိနဲ႔ ဆႏၵတူရာ၊ ရည္မွန္းခ်က္တူရာ၊ သေဘာထားတူရာ လူေတြအခ်င္းခ်င္း စုစည္းမိမယ္၊ စည္း႐ုံးမိမယ္။ တူညီေသာ ဘုံရည္ရြယ္ခ်က္တခုအတြက္ ပူးေပါင္းႏုိင္ၾကမယ္။ အင္မတန္ရွင္းပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေတာ္လွန္ေရးသမားေတြအဖုိ႔ေရာ၊ တက္ႂကြလႈပ္ရွားသူေတြအဖုိ႔ပါ စကားေျပာဆုိျခင္းဟာ တျခား မလုပ္မျဖစ္လုပ္ရမယ့္ လုပ္ငန္းေတြနည္းတူ ေရွာင္လႊဲလုိ႔မရတဲ့ (တနည္း) မလႊဲမေသြ လုပ္သင့္လုပ္ထုိက္တဲ့ ကိစၥတရပ္ျဖစ္တယ္။ ဒီလူေတြအေနနဲ႔ မိမိအျမင္ကုိ ေျပာဆုိေနမယ္။ ေရးသားေနမယ္။ ေဆြးေႏြးၾကမယ္။ ျငင္းခုန္ၾကမယ္။ ဒါေတြဟာ အခုစစ္အာဏာရွင္ကုိ တြန္းလွန္တဲ့ေနရာမွာသာ အေထာက္အကူျပဳတာမဟုတ္။ ေနာင္တခ်ိန္ တုိင္းျပည္မွာ ဒီမုိကေရစီစနစ္ကုိ စတင္က်င့္သုံးတဲ့အခါ ဒီမုိကေရစီစနစ္နဲ႔ အလွ်င္အျမန္ ေနသားတက် ျဖစ္သြားေစမယ့္ ပတ္၀န္းက်င္တခုကုိ အခုကတည္းက စတင္ဖန္တီးေပးေနရာလည္း ေရာက္ပါတယ္။
ေနာက္ၿပီး သတိျပဳစရာတခ်က္ကေတာ့ ျပႆနာေတြကုိ ေျဖရွင္းတဲ့ေနရာမွာ စကားျဖင့္ ေတြ႕ဆုံေျပာဆုံ ေဆြးေႏြးညႇိႏႈိင္းျခင္း၊ ေျဖရွင္းျခင္းဟာ အင္မတန္ အဆင့္ျမင့္တဲ့ ေျဖရွင္းနည္းမ်ဳိးပါ။ အဲဒီ ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးနည္းနဲ႔ ေျဖရွင္းႏုိင္ခဲ့ရင္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအတြင္းမွာ အင္မတန္ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈလည္းရွိတယ္။ အက်ဳိးလည္း ရွိတယ္။
ဒါေပမယ့္ ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးနည္းနဲ႔ မေျဖရွင္းပဲ လက္နက္ စြဲကုိင္ၿပီး စစ္မက္နဲ႔ ေျဖရွင္းရၿပီးဆုိရင္ အဲဒီအေျခအေနဟာ အသိဉာဏ္ရွိပါတယ္ဆုိတဲ့ လူသားေတြအဖုိ႔ အင္မတန္ဝမ္းနည္းဖြယ္ေကာင္းတဲ့ အေျခအေနတရပ္ျဖစ္လာပါေတာ့တယ္။
ဒါေၾကာင့္ စကားေျပာဆုိျခင္းျဖင့္ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ မိမိတုိ႔ လုိအပ္ခ်က္ေတြကုိ ေတာင္းဆုိႏုိင္မယ္။ မိမိတုိ႔ ဆႏၵသေဘာထားေတြကုိ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ထုတ္ေဖာ္ႏုိင္မယ္။ မိမိတုိ႔ ထင္ျမင္ခ်က္ေတြကုိ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေျပာဆုိႏုိင္မယ္ဆုိရင္ အဲသည္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းဟာ လြတ္လပ္ေသာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၊ ရင့္က်က္တဲ့ လူ႕အဖြဲ႔အစည္းတခု ျဖစ္ဖုိ႔ အေျခခံလုိအပ္ခ်က္နဲ႔ ျပည့္စုံၿပီလုိ႔ ေျပာႏုိင္ပါတယ္။
အဲဒီလုိမဟုတ္ဘဲ လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆုိပုိင္ခြင့္ကုိ အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးျပၿပီး ပိတ္ပင္မယ္ဆုိရင္ အဲဒီလူ႕အဖြဲ႕အစည္းဟာ လြတ္လပ္တဲ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမဟုတ္သလုိ ယဥ္ေက်းတုိးတက္ေသာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းလုိ႔လည္း မေခၚႏုိင္ပါဘူး။ အဲဒီ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမ်ဳိးကုိ ဆြံ႕အေသာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း (Retarded Society)လုိ႔ ေခၚဆုိႏုိင္ပါတယ္။ အဲသည္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမ်ဳိးမွာ အေၾကာက္တရား လႊမ္းမုိးေနတတ္တယ္။
ဒါေၾကာင့္ အႏွစ္ခ်ဳပ္ရရင္ စကားေျပာဆုိျခင္းဟာ လူ႕ဘ၀အတြက္ မရွိမျဖစ္ လုိအပ္တဲ့ အရာတခုျဖစ္တယ္။ လူတေယာက္ဟာ စကားေျပာဆုိျခင္း ပညာကုိ ေကာင္းစြာ မေလ့လာထားခဲ့ရင္၊ ဒါမွမဟုတ္ မိမိသုံးစြဲရာ ဘာသာစကားကုိ အတန္အသင့္ ေလ့လာထားျခင္းမရွိရင္ “သဘင္မၿပဲ႕ ခံတြင္းမဲ့” ဆုိတာလုိ မိမိေျပာလုိရာကုိ ထိထိေရာက္ေရာက္ ေျပာဆုိႏုိင္စြမ္းမရွိဘူး။ စကားေျပာတဲ့ေနရာမွာ အေရမရ အဖတ္မရေတြခ်ည္း တခ်ိန္လုံး ေတာက္ေလွ်ာက္ေျပာေနရင္ေတာ့ အက်ဳိးမရွိဘူးေပါ႔။ ဟုတ္မွန္မယ္၊ အက်ဳိးလည္းရွိမယ္ဆုိရင္ေတာ့ ၾကားရသူ ႏွစ္သက္သည္ျဖစ္ေစ၊ မႏွစ္သက္သည္ျဖစ္ေစ ေျပာသင့္ေျပာထုိက္တဲ့အခ်ိန္မွာ ေျပာရပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး တခ်ဳိ႕ကိစၥမ်ဳိးေတြမွာ ႏႈတ္ဆိတ္မေနအပ္တဲ့ အခ်ိန္မ်ဳိးေတြရွိတယ္။“ဆုိေရးရွိက ဆုိအပ္လွ၏” ဆုိတဲ့ စကားေတြ၊ “မေျပာမၿပီး မတီးမျမည္” စတဲ့ စကားေတြလည္း ရွိတယ္မဟုတ္ပါလား။
ဒါကေတာ့ စကားေျပာျခင္းနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ လတ္တေလာ က်ေနာ္ေတြးျဖစ္တဲ့ အေၾကာင္းေတြပါ။
ပူးတြဲဖတ္႐ႈရန္။..........။ ပ၀ါရဏာျပဳျခင္း (sonata-cantata ဘေလာ့ဂ္မွ)
43 comments:
ဟုတ္ပ ငါ့စကားႏြားရေျပာတဲ့လူေတြလဲရွိသဗ် ကို႕အယူအဆကိုလက္မခံလို႕ေဒါကန္တဲ့လူလဲရွိသဗ်
ျမန္မာေတြေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ားက
ေျပာမွသိ ထိမွနာ ျဖစ္ကုန္ၾကျပီ
တခ်ိဴ. သူတို.ကို ခ် ေနတာေတာင္ ဘာမွ မျဖစ္သလိုလို
ေန ၾကတာေတြ.ၾကရေတာ.
အေတာ္ေလးရင္ေလးမိတယ္ဗ်ိဴ.
လူညြန္.ေတြ တုန္းမွန္း မသိတုန္း ကုန္ျပီလား
လြတ္ရာ လြတ္ေၾကာင္း မၾကိုးစားၾကေတာ.ဘူးလား။။
လြတ္ရာ လြတ္ေၾကာင္း မၾကိုးစားၾကေတာ.ဘူးလား။။
----------------------------------
နဲနဲေတြးမိတယ္
လြတ္ရာလြတ္ေၾကာင္းဆိုတာ ဘာကိုေျပာတာလဲ
ႏိုင္ငံျခားကို ထြက္ အလုပ္လုပ္
blog တစ္ခုေထာင္ ကိုထင္ရာေရး
ဒါကိုေျပာတာလား ????
လမ္းေပၚထြက္ အစိုးရကို ျဖဳတ္ခ်
တိုက္ခိုက္ ေတာ္လွန္ အၾကမ္းနည္းသံုး
ဒါကိုေျပာတာလား ???
ရွင္းျပေပးပါ
လြတ္ရာလြတ္ေၾကာင္းမၾကိဳးစားဘူးဆိုတာ
ဘာကိုၾကည့္ၿပီးေျပာတာလဲ
ထင္တာလား
ျမင္တာလား
ေတြးၾကည့္တာလား
စာဆိုတာမေရးခင္အရင္စဥ္းစားဗ်
လူညြန္႔တံုးၿပီဆိုတာဘာကိုဆိုလိုတာလဲ
အခု ngo မွာလုပ္ေနတဲ့လူငယ္ေတြကိုလုိက္ေမးၾကည့္
လမ္းေဘးလက္ဖက္ရည္ဆိုင္ထိုင္
အုတ္ခံုမွာဂီတာတီး
အဲလိုလူငယ္ေတြပဲေတြ႔ဖူးတယ္ဆိုရင္ေတာ့
မိတ္ေတြရဲ႔စာကုိမျငင္းလိုပါ
"လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆုိပုိင္ခြင့္ကုိ အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးျပၿပီး ပိတ္ပင္မယ္ဆုိရင္ အဲဒီလူ႕အဖြဲ႕အစည္းဟာ လြတ္လပ္တဲ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမဟုတ္သလုိ ယဥ္ေက်းတုိးတက္ေသာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းလုိ႔လည္း မေခၚႏုိင္ပါဘူး။ အဲဒီ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမ်ဳိးကုိ ဆြံ႕အေသာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း (Retarded Society)လုိ႔ ေခၚဆုိႏုိင္ပါတယ္။ အဲသည္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမ်ဳိးမွာ အေၾကာက္တရား လႊမ္းမုိးေနတတ္တယ္။"
ႀကိဳက္တယ္ သိပ္ေကာင္းတယ္ ကိုေပါ။
Nge Naing ေထာက္ခံတာကို ထပ္ျပီးေထာက္ခံပါတယ္။ To Anony 1:07 pm "လမ္းေပၚထြက္ အစိုးရကို ျဖဳတ္ခ်
တိုက္ခိုက္ ေတာ္လွန္ အၾကမ္းနည္းသံုး
ဒါကိုေျပာတာလား ???"
ဘယ္သူက အဳကမ္းဖက္သလဲ ။ အားလံုးကုိ ငတံုးထင္ေနတဲ ့ ငတံုးကို ျပန္ေျပာေနတဲ႔ ငါကို က အသံုးမက်တာ။
အင္း .......... ...........
Blogger pkw said...
အဲ့ငတံုးၾကီးက ခင္ဗ်ားတို႔ကို အုပ္ခ်ဳပ္လာတာ ႏွစ္ 20 ေက်ာ္ၿပီဆိုတာသတိရအံုး
ေလာေလာဆယ္တံုးေနတာဘယ္သူလဲဆိုတာ
ကိုယ့္ကိုကိုယ္သိရင္ၿပီတာပဲ
အဲ့ဒီမင္းပေထြးငတုံးလုိ ထင္ရာဆုိင္း အုပ္ခ်ဳပ္ပုံမ်ဳိးက စာတလုံမွမတတ္လဲ အုပ္ခ်ဳပ္လုိ ့ရတယ္.. မင္းတုိ ့လုိတိရိစာန္ေတြ နဲ ့ေတာ့တန္ပါတယ္..
အဲဒီငတုံးအစုိးရ ႏွစ္၂၀ ေက်ာ္ အုပ္ခ်ဳပ္လာတာ တုိင္းျပည္ ဘာတုိးတတ္လာလဲ ေျပာျပပါဦး.. မီးေတာင္ မွန္ေအာင္လုပ္ႏိုင္တဲ့ အရည္အခ်င္းရွိရဲ ့လား..
Anony;6:10 pm ဆိုတဲ ့ ငတံုး က ငါတို႔ ကုိအုပ္ခ်ုပ္လာတာဆိုပါလား။ ငတံုး ဆိုတာ ဘယ္သူ ကိုေျပာမွန္းေတာင္ မသိတဲ ့ ေကာင္။ တံုးျပီးရင္းတံုးရင္းပါလား'
အပ္ေတာင္မရွိတဲ႔ျပည္သူေတြက ေသနတ္ကိုင္ထားတဲ ့ ၄၀၀၀၀၀၀ေလာက္ရွိတဲ႔ လူတစ္စုကို အဳကမ္းနည္းသံုး (မင္းစာထဲကအတုိင္းဘဲ) တာကေတာ့ မင္းမခံနို္င္တာ ငါေတာင္းပန္ပါတယ္ကြာ။ ဟားဟား
စကားေၿပာဆိုၿခင္းဟာ လည္း ပညာရပ္တစ္ခုလို အေရးပါတယ္ေနာ္.... ဒီပို႔စ္ကိုႏွစ္သက္တယ္... ဗဟုသုတလဲရလိုက္တယ္
Anyway..Military Government will win 2010 election and all Burmese people including you all and I myself will surely shut up our mouths.If you don't believe,just wait and see huh.Do not fight with words..actions speak louder..All real heros are in jails.If you can't do don't talk.It's a shame to see comments fighting each other.
By the way,
What is name of Military Government Party called? Who is leading? Nga Than?
ဒီမိုကေရစီ ေတြ ဘာေတြ နားမလယ္ပါ။ ေသခ်ာတာ ကေတာ့ ႏုိင္ငံေရးသမားလုိ႔ ကိုယ္. ကိုကိုယ္ ေျပာေနတဲ့ ကိုေပါ ရဲ့ အယူအဆေတြ ကိုေတာ့ အခုထိ လက္မခံ ႏိုင္ပါ။ ျမန္မာျပည္ အစိုးရ ကို ဘယ္လို ေတာ္လွန္ရမလဲ ဆိုတာထက္ စင္ကာပူ အစိုးရ ဘာေတြမဟုတ္တာ လုပ္လဲဆိုတာကို အျပစ္ လိုက္ေျပာေနတယ္ လို.ဘဲ ျမင္ပါတယ္။
mostly, i like your Idea.
Ko Paw,Cheer!!
နားမလည္ရင္နားလည္ေအာင္လုပ္ သေဘာမေပါက္ရင္သေဘာေပါက္ေအာင္လုပ္ ကိုယ့္အလုပ္ဘာဆိုတာကိုယ္သိဖို႔လိုပါတယ္
ငါ့စကားႏြားရ ေျပာသူေတြ အေတာ္မ်ားမ်ား အျမီးအေမာက္မတည့္တဲ့ စကားလံုးေတြ နဲ႔ေကာက္ခ်က္ခ် ၾက
ကိုေပါေရ ကၽြဲပါးေစာင္းတီးမ်ားျဖစ္ေနမလားပဲ
တကယ္ပဲနားမလည္လို့ေပပဲလား? နားလည္ရက္နဲ့ ကိုေပါကိုဆန့္က်င္ခ်င္တာ သက္သက္နဲ့ တမင္ေျပာေလသလားေတာ့မသိဘူး။ ျမန္မာစစ္အစိုးရ/SG elite authoritarian အစိုးရကိုဆန့္က်င္ေနတာမဟုတ္ပဲ အာဏာလက္ဝယ္ရွိ အုပ္စုတစ္စုက ျကီးစိုးျပီးထင္ရာလုပ္ေနတဲ့ စနစ္ကိုဆန့္က်င္ေနတာမွန္းေလာက္မွ ခြဲျခားနားမလည္ရင္ နားမလည္တဲ့သူနားမလည္သလိုေနသင့္တယ္။
I agree with "Just a blog reader"
Ko Paw looks like associate too much with SDP. Nowadays, his most of his posts are criticism of Singapore. I miss KPW's satires last time
"ေသခ်ာတာ ကေတာ့ ႏုိင္ငံေရးသမားလုိ႔ ကိုယ္. ကိုကိုယ္ ေျပာေနတဲ့ ကိုေပါ ရဲ့ အယူအဆေတြ ..."
Tell me ....Which line in this post or which post that ko paw wrote ....said that he, himself is a politician.
Can't you read Burmese well or are you just that dump ?
To Anonymous :September 19, 2009 7:24 AM
I'll have to repeat Kyaw Htin's comment to you till you understand..
1. The difference between the system and the ruling government
2. The difference between the countrry ( in name ) and the system of that country.
"တကယ္ပဲနားမလည္လို့ေပပဲလား? နားလည္ရက္နဲ့ ကိုေပါကိုဆန့္က်င္ခ်င္တာ သက္သက္နဲ့ တမင္ေျပာေလသလားေတာ့မသိဘူး။ ျမန္မာစစ္အစိုးရ/SG elite authoritarian အစိုးရကိုဆန့္က်င္ေနတာမဟုတ္ပဲ အာဏာလက္ဝယ္ရွိ အုပ္စုတစ္စုက ျကီးစိုးျပီးထင္ရာလုပ္ေနတဲ့ စနစ္ကိုဆန့္က်င္ေနတာမွန္းေလာက္မွ ခြဲျခားနားမလည္ရင္ နားမလည္တဲ့သူနားမလည္သလိုေနသင့္တယ္။"
"including you all and I myself will surely shut up our mouths.."
Only the suckers like you and the sukers-to-be will shut up their mouth because they have to swallow junta's ball.
Anonymous NG said...
အဲ့လိုအုပ္ခ်ဳပ္ခံေနရတဲ့အထဲမွာ တစ္ခ်ိန္ကမင္းလဲပါခဲ့လိမ့္မယ္
မင္းမိဘေတြလဲပါခဲ့လိမ့္မယ္
မင္းေဆြမ်ိဳးေတြလဲပါခဲ့လိမ့္မယ္
အခုလဲပါေနအံုးမွာပဲ ဟ ဟ
------------
မင္းတုိ ့လုိတိရိစာန္ေတြ နဲ ့ေတာ့တန္ပါတယ္..
---------------------
စာေရးတယ္ဆိုတာ အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိတယ္
မေရးတက္ရင္ ကိုယ့္ဘက္ကိုျပန္လာတက္တယ္
မင္းေရးထားတဲ့ အေရးအသားကိုၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္
မင္းဟာဘယ္လိုအတန္းအစားလဲဆိုတာ မွန္းလို႔ရပါတယ္
မင္းလိုလူမ်ိဳးကို ရွင္းျပေနရင္လည္း နားလည္မွာမဟုတ္ပါဘူး
ဗမာေတြ ဒူတာ တိတြားပီ။ ငါလည္း ၿမန္တ၇န္႔ တရုတ္ဆိုေတာ့ ဒူတဲ့ထဲး ပါတာပါပဲ။ ဟီးဟီး ။ ဘာပဲၿဖစ္ၿဖစ္ေလ ငါ့ ပါးပါးနဲ့မားမားလည္း ၿမန္မာၿပည္မွာေန တာပဲ။ ၿမန္မာၿပည္ကို တိုးတက္ေစခ်င္တယ္။ Singapore ေတြကိုေတာ့ ငါၾကည့္မရဘူး။ ဟီးဟီး ငါ့ကို ၿမန္တ၇န္႔တရုတ္ဆိုပီး အထင္ေသးတတ္လို႔။ ဘာဆိုင္လို႔လဲ
ၿမန္တ၇န္႔က သူတို႔ထက္ အမ်ားၾကီးသာတယ္။ ငါ႔ အဲတာေတြ မခံခ်င္တာ။ ငါလည္း ဒီမွာဘာေတြ ေလွ်ာက္ေၿပာမိမွန္း မတိေတာ့ဘူး။ sorry sorry။
Hi..Ko Paw, just go ahead.
Love to read your post as well as those comments..:)
ငယ္ငယ္(၁၃၊ ၁၄ ႏွစ္ အရြယ္)တုန္းက ကိုယ္ေတြ.အျဖစ္အပ်က္တစ္ခုကို ျပန္သတိရမိတယ္။ အဒီတုန္းက သေၾကန္မွာ ေရကစား ေနတုန္း လူၾကီး တစ္ေယာက္(ဗမာ ရုပ္ရည္ပဲ) ကေျပာတယ္ "တရုတ္မေလး ,သေၾကန္ဆိုတာ ဗမာေတြ ႏွစ္ကူးတာ၊ နင္ဒို. နဲ႕မဆိုင္ဘူး နင္ဒို. တရုတ္ႏွစ္ကူး ရင္ ငါဒို. ေကာလိုက္ကူး လို. လား လို. အေမးခံခဲ့ရဘူးတယ္" ၊
အဒီတုန္းက အူေၾကာင္ေၾကာင္နဲ႕ ဟုတ္လားလို. ေတာင္စဥ္းစားမိတယ္။
ဘာရယ္ မဟုတ္ပါ။ ကုလားစုတ္ လို. comment ထဲမွာေတြ. လိုက္မိလို. ေရး လိုက္မိဒါပါ။
ဗမာေတြနဲ႔ တၿခားတိုင္းရင္းသားေတြ ငါတို့ အေပၚမခြဲၿခားၾကပါဘူး။ တခါတေလ စကားအရ ထဲ့ေၿပာတာေတါ့ ရွိတာေပါ့။ ခုဆို ၿမန္မာၿပည္ရဲ့ အၿပင္ကိုထြက္လာတာပဲ။ ငါသိလိုက္ရတာ တခုက ၿမန္တ၇န့္သား က ၿမန္တ၇န့္သား ပဲဆိုတာေလ။ ၿဖဴၿဖဴ မည္းမည္း နီနီ ဝါဝါ ဘာလူမ်ိဳး ၿဖစ္ၿဖစ္ ပါ။ ၿမန္မာၿပည္သားပါပဲ။ ဗမာေတြနဲ႔ တၿခားတိုင္းရင္းသားေတြ ငါတို႔ကို နားလည္ေပးႏုိင္မလား။ ငါ့ cousin တခ်ိဳ႔ဆို တိုင္းရင္းသားေသြးတဝက္ပါတယ္။ ငါသူတို့ကိုခ်စ္တာပဲ။ မုန္းစရာမွမလိုတာ။
ကိုေပါေရ..ေျပာတာပဲဲဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ တီးတာပဲျဖစ္ျဖစ္
သတိေလးနဲ႔ေပါ့။ ကိုယ့္အဓိက ရည္ရြယ္ခ်က္ေလး လြတ္မသြားပါေစနဲ႔။
ကိုယ့္လူက စိတ္အခ်ဥ္ေပါက္ျပီး သူ႕လူျဖစ္မသြားပါေစနဲ႔။
အက်ိဳးသင့္ အေၾကာင္းသင့္ သုံးသပ္တင္ျပတာ
ကို ၾကိဳဆိုပါတယ္။ အစြန္းမေရာက္ရင္ ျပီးတာပါပဲ။
မွန္တာေျပာလို႔..အမွန္ေတြၾကားရလို႕ စိတ္အခ်ဥ္ေပါက္ တတ္တယ္ဆိုရင္လဲ အဲလိုလူမ်ိဳး ကန္ေတာ့ဆြမ္း..
စာလာဖတ္ပါတယ္။ ကြ်န္မလည္း Language ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ရည္ရြယ္ခ်က္ေလးေတြေတြးေနမိတုန္း ကိုေပါက ဒီစာေရးလိုက္တာကိုး။ ဟုတ္ပါတယ္။ ဘာသာစကားဆိုတာ ဆက္သြယ္ၾကဖို ့ပါ။
communication skill ဆိုတာကေတာ့ အေျပာအဆိုတစ္ခုတည္းမဟုတ္ပဲ
၁။ အေျပာ
၂။ အေရး
၃။အျပဳအမူ
ရယ္လုိ ့ရိွေနေတာ့ အခ်ိဳ ့အရာေတြက စကားေျပာစရာမလိုပဲ အခ်င္းခ်င္းနားလည္သြားေစတဲ့ အျပဳအမူေလးေတြရိွေနတယ္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ negociation ဆိုတဲ့ အခ်င္းခ်င္းက်ိဳးသင့္ေၾကာင္းသင့္ ေဆြးေႏြးအေျဖရွာတတ္ၾကရင္ေတာ့ လူယဥ္ေက်းလို ့ဆိုနိုင္တာေပါ့။ ဒီေနရာမွာ “အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးျပၿပီး” ဆိုတဲ့စကားကိုေတာ့ ကြ်န္မသိပ္သေဘာမက်ခ်င္ဘူး။ အေၾကာင္းျပခ်က္မရိွပဲ တယူသန္လုပ္ေနတဲ့ အက်င့္ဆိုးထက္ေတာ့ ပိုယဉ္ေက်းတယ္ေလ။ negociate ေတြလုပ္ၾကတယ္ဆိုတာလည္း ကိုယ္ျဖစ္လိုတာကိုအေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးျပၿပီး “ေလွ်ာက္လဲ” ၾက၊ “ထုေျခ”ၾက၊ “အယူခံ၀င္”ၾက၊ “အသနားခံ”ၾက တာပဲမဟုတ္ပါလား ကိုေပါေရ။
သို ့ေသာ္လည္း ကိုယ့္ယဥ္ေက်းမႈမွာက
”ပညာရိွဟူသည္တီးမွျမည္ရသည္” ဆိုတာကတစ္ဖုန္၊ “အသံေၾကာင့္ဖားေသ” ဆိုတာကတစ္မ်ိဳး၊ “စကားစကားေျပာပါမ်ား၊ စကားထဲကဇာတိျပ” ဆိုတာက တစ္နည္း၊ “စကားေနာက္တရားပါ” ဆိုတာကတစ္သြယ္ နဲ ့လူေတြစကားမေျပာရဲေအာင္ ဇာတ္သြင္းထားၾကေပတာကိုး။ “ေရွးထံုးလည္း မပယ္” ရဲၾကေတာ့ “ေရငံု” ေနၾကေတာ့တာေပါ့။ ေျပာတာေတြမ်ားသြားၿပီ :)
all r same...
http://www.flickr.com/photos/nyinyimyanmar/3451432499/
here r the burmese... its how we behave..
we need democracy to behave like this everywhre.. not just in sg...
hi yu wa yi...
ur english and burmese is not good.. english spelling not right. grammar not right...
our learned nga paw won;t like it..
he won't engage ppl like u and me in a dialogue... we have poor knowledge in language...
Ha ha... you deleted my comment yesterday. "Yes, that's why you cry out loud for more benefits, as a Singapore PR, from Singapore Gov. Now you earn housing, medical, child school benefits etc. from Spore Gov. As you know, General Aung San and his daughter never accepted any benefit or favor from their political enemies or the systems they don't like." I think this comment does not break any rules you set above. Ha ha...
The one who made comment above : September 22, 2009 8:57 AM ..It's so disgusting to call your name.
Can you read Burmese well or your translator is a bad one that you can't make the comment which is relevent to the post? Stupid!
Even we speak louder to claim our rights in SG, so what? What's wrong with that? Your gov need our CPF to run his tiny island and in return we claimed the benifit we should get back.
Feel painful ah! Go and read how your old man and his son said in their speeches for you that you have to be greatful to the foreigners including both WP, EP and PRs who contribute to your nose-drop island to keep on going.
Cannot Ta-han? ha ha... you sound like Chee. Others, like Min Ko Naing, Su Su Nwe, Aung San Su Kyi etc., speaking out loud and complaining about the systems they don't like is OK. They sacrificed their whole life for fighting the Systems. But, for Ko Paw, it is different story. His wife, Han Thu Lwin, joined the Myanmar Gov Sector as a tutor in YTU and absorbed all the benefits they can get from Myanmar Gov. Then, leaved (run away) from the university and the country within short period.
You may know, in Myanmar, once you join the Gov Sector, it is for life term, not easy to resign for most of cases except doing illegal or paying under-table money to Gov Officials.
Ko Paw's family come to Spore after enjoying benefits from MM Gov and they complain about MM Gov since then. They are saying they are Fighting for Democracy. huh...
They get PR in Spore and enjoy some benefits like housing, medical, child education benefits etc. Now, again, complain about Spore Gov. Cry out loud. Louder than Chee. Ha ha...
One question for Ko Paw, your kid is outstanding in her class, we heard. "How is Singapore Education System which is sub-system of the System you don't like and you complain all the time and you are saying you wanna fight to change that System while you enjoy benefits from that System?"
One piece of advise to you, "move to another country with the System you like, like last time your family did, if you don't like the current country's system".
Btw, how many people behind you as you are saying you wanna fight the System? ha ha...
မပူပါနဲ႕ကိုေအာင္ရယ္ က်ေနာ္တို႕ကိုေပါ ကလဲဒီႏိုင္ငံမွာမေနခ်င္ပါဘူး သြားမွာပါ အေမရိကားမွာ ႏိုင္ငံေရးခိုလံႈခြင့္ရဖို႕ ဒီမွာဓတ္ပုံေတြရသေလာက္စုေနတာပါ စိတ္သာခ် သြားမွာ
Dump people use personal attack. Just Keep on barking on behalf of nose-drop. Who cares!
Spotlight on Ko Paw's political belief, where does it come from. Just highlight the contrary of what people say and what people really did. Differentiate big mouth and work hard. Ha ha...
Aung ဆုိသူသုိ႔…..
မိတ္ေဆြရဲ႕ စြတ္စြဲခ်က္ေတြဟာ အေျခအျမစ္ လုံး၀ကင္းမဲ့တဲ့ ပုဂၢဳိလ္ေရးတုိက္ခုိက္ခ်က္ေတြ ျဖစ္ေနၿပီ ဆုိတာ သတိထားပါ။
က်ေနာ့္ဇနီးဟာ က်ေနာ္နဲ႔ လက္မထပ္ခင္ကတည္းက အစုိးရအလုပ္ကေန ႏႈတ္ထြက္ခြင့္က်ၿပီးသားပါ။ သက္ဆုိင္ရာ ၀န္ႀကီးဌာနက တရား၀င္ ႏႈတ္ထြက္ခြင့္ျပဳတဲ့ အမိန္႔စာ သက္ေသအေထာက္အထား အခုိင္အလုံရွိပါတယ္။ အီလက္ထေရာနစ္ဌာနက ဆရာႀကီး ေဒါက္တာစန္းတင့္နဲ႔ အျခား ေမာ္ကြန္းထိန္း၊ ပါေမာကၡခ်ဳပ္ အစရွိတဲ့ သက္ဆုိင္ရာ တာ၀န္ရွိသူမ်ား သက္ေသရွိပါတယ္။ က်ေနာ့္ဇနီးနဲ႔အတူ အျခား တရား၀င္ ႏႈတ္ထြက္ခြင့္ရတဲ့ ဆရာမ ႏွစ္ဦးလည္း ရွိပါေသးတယ္။ ဒီေတာ့ ဒီကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဂဃနဏမသိဘဲ မတရား စြတ္စြဲတဲ့ မိတ္ေဆြ လုပ္ရပ္အတြက္ သိကၡာရွိတဲ့ လူတေယာက္ဆုိရင္ ျပန္လည္ ေတာင္းပန္စကားဆုိသင့္ပါတယ္။
ေနာက္ပုိင္းမွာ ပုိ႔စ္အေနနဲ႔ ေဆြးေႏြးတာမ်ဳိးမဟုတ္ဘဲ အလားတူ ပုဂၢဳိလ္ေရးမုန္းတီးမႈနဲ႔ တုိက္ခုိက္တဲ့ ကြန္မင့္ေတြဆုိရင္ ဖ်က္ပစ္မယ္ဆုိတာလည္း တခါတည္း သတိေပးလုိက္ပါတယ္။
To September 23, 2009 10:56 AM:
From your way of writing comments, I realize that you are " pappy's dog "..No wonder you hate Chees. No wonder you hate people speaking out. No wonder you use the way pappy did to the opponents ( personal attack with nonsense )...So ashame to have you as a Burmese. Sure, SG will be very proud to have you as their barking dog.
To September 23, 2009 10:56 AM:
From your way of writing comments, I realize that you are " pappy's dog "..No wonder you hate Chees. No wonder you hate people speaking out. No wonder you use the way pappy did to the opponents ( personal attack with nonsense )...So ashame to have you as a Burmese if you are.( because you don't sound like Burmese when discussing the real issues that are really related to Myanmar..sorry i won't tell you which part you are out of synchronous.ha ha..just ask your buddy who helps you read). Sure, SG will be very proud to have you as their barking dog.
:)
ဘယ္သူေတြဘာပဲေျပာေျပာ
ကိုယ့္အေၾကာင္းကိုယ္သိရင္ၿပီးတာပဲဗ်ာ
လူဆိုတာ ကိုယ္စိုက္တဲ့အပင္ ကုိယ္ရိတ္သိမ္းၾကရတာပဲေလ
အာလူးစိုက္ၿပီး ပန္းသီးေတာ့လိုခ်င္လို႔မရဘူးေပါ့
အလိမ္ေတြမ်ားတဲ့ေခတ္မွာ ဘယ္သူေျပာတာကိုမွ
မယံုခ်င္ပါ
aung ေျပာတာလဲျဖစ္ႏိုင္သလို
ကိုေပါေျပာတာလဲ ဟုတ္ႏိုင္ပါတယ္
ကၽြန္ေတာ္သိတာကေတာ့
ႏွစ္ဘက္စလံုး 50 % စီေလာက္မွန္ေနၾကတယ္
ဪ ကိုေပါမိန္:မနံမည္က ဟန္သုလြင္ လား? လွသားပဲ၊ ပံုမွန္အားျဖင့္ေတာ့ ဝန္ထမ္:က ႏိုင္ငံျခားကို ေလ်ာ္ပီး တရားဝင္ထြက္လို႕ရပါတယ္။ ထြက္ေနသူေတြအမ်ားၾကီးပါ၊ ကိုေပါ - "ဒီမုိကေရစီစနစ္နဲ႔ အလွ်င္အျမန္ ေနသားတက် ျဖစ္သြားေစမယ့္ ပတ္၀န္းက်င္တခုကုိ အခုကတည္းက စတင္ဖန္တီးေပးေနရာလည္း ေရာက္ပါတယ္။" ဆိုတာ ဒီလိုရန္ေတြျဖစ္လို႕ရတယ္လို႕ ေျပာတာလား ဟွင္ !
Anonymous (September 23, 2009 1:24 PM )
၀န္ထမ္းကေန ႏႈတ္ထြက္တာမွာ ေလ်ာ္စရာ မလုိတဲ့ ေခတ္ေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္။ ျပည္တြင္းမွာလည္း က်ေနာ့္အသိ ၀န္ထမ္းေတြ၊ ဆရာဆရာမေတြ ရာထူးကေန ႏႈတ္ထြက္ၿပီး အျပင္စီးပြားေရး လုပ္ေနၾကသူေတြ တပုံတေခါင္း ရွိပါတယ္။ တခုေတာ့ရွိတယ္။ တခ်ဳိ႔၀န္ထမ္းေတြအေနနဲ႔ ႏုိင္ငံျခား ပညာေတာ္သင္ေတြဘာေတြ သြားထားရင္ေတာ့ သူတုိ႔မွာ Bond ရွိတယ္လုိ႔ ထင္ပါတယ္။
ရန္ျဖစ္တယ္ဆုိတဲ့ ကိစၥမွာ…. က်ေနာ့္ဖက္က သူတပါးကုိ ပုဂၢဳိလ္ေရး တုိက္ခုိက္တဲ့ ပုံစံမ်ဳိးမေရးပါဘူး။ တခ်ဳိ႕လူေတြေရးသားတာ သူတုိ႔ စိတ္သေဘာထားမရင့္က်က္လုိ႔ ေရးတာပဲလုိ႔ ယူဆပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ မဆုိင္သူေတြရဲ႕ ပုဂၢဳိလ္ေရးကို ဖြင့္ခ်တာ၊ ပုိ႔စ္နဲ႔မဆုိင္ပဲ အသားလြတ္ ဆဲဆုိေနတာမ်ဳိးေတြကုိေတာ့ ခြင့္ျပဳမွာ မဟုတ္ပါဘူး။
ဒီမုိကေရစီစနစ္ကုိ သြားခ်င္ရင္ အခုလုိ အျဖစ္အပ်က္မ်ဳိးေတြကုိ မေက်ာ္လႊားဘဲ ေစြ႕ကနဲ ေရာက္သြားခ်င္လုိ႔မရပါဘူး။ တျခား ဒီမုိကေရစီႏုိင္ငံေတြရဲ႕ သမုိင္းေတြကုိ ေလ့လာၾကည့္ရင္ သိမွာပါ။ က်ေနာ္တုိ႔ စိတ္အပူဆုံးကလည္း အဲဒါပါပဲ။ လူေတြဟာ အခက္အခဲေတြ၊ ပဋိပကၡေတြကုိ ျမင္လုိက္ရရင္ ခ်က္ခ်င္းဆုိသလုိ စိတ္ပ်က္အားေလ်ာ့သြားတတ္တာမ်ဳိးေတြပါ။ ဘုရားျဖစ္ဘုိ႔ေတာင္ မာန္နတ္က ၾကားျဖတ္ေႏွာက္ယွက္တာကုိ ခံရေသးတာပဲ။ ဒီမုိကေရစီစနစ္ကုိ သြားရာမွာလည္း မရင့္က်က္ခင္မွာ ဒါမ်ဳိးေတြ ႀကဳံရမွာ၊ ေက်ာ္လႊားရမွာ အေသအခ်ာပဲ။ ဒါေၾကာင့္လည္း ကြန္မင့္ေတြကုိ က်ေနာ္ Approve လုပ္၊ စိစစ္ၿပီးမွ လႊတ္ေပးရင္ ရတာမွန္ေပမယ့္ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ကြန္မင့္ခြင့္ေပးထားတာပါ။ ဒါမ်ဳိးေတြ မျမင္ခ်င္ရင္ အေစာႀကီးကတည္းက က်ေနာ္ပိတ္ထားလုိ႔ရပါတယ္။
Post a Comment