အခုတေလာ “ေက်းဇူးရွင္၊ ေက်းဇူးခံ၊ ေက်းဇူးစား၊ ေက်းဇူးစကား” ဆုိတာေတြ ၾကားေန ေတြ႕ေန ဖတ္ေနရတယ္။ “ေက်းဇူး”ဆုိတာနဲ႔ ပတ္သက္လာရင္ ဝင္းေဖ ေရးသားတဲ့ “မ်က္မွန္” ဆုိတဲ့ ဝတၳဳတုိေလးတပုဒ္ကုိ အရင္ဆုံး ေျပးသတိရမိပါတယ္။ ကိစၥရပ္ကေလးတခုအတြက္ ေက်းဇူးရွိခဲ့ဖူးတာအေပၚ မၿပီးႏုိင္မစီးႏုိင္ အသားယူရင္း လုိတာထက္ပိုၿပီး အခြင့္အေရးေတြယူေနတဲ့ လူတေယာက္အေၾကာင္းနဲ႔ အဲဒီဒဏ္ကုိ သည္းမခံႏုိင္ေတာ့လုိ႔ ေပါက္ကြဲထြက္ရသူတေယာက္အေၾကာင္း ကေလာင္သြက္သြက္နဲ႔ ကြက္ကြက္ကြင္းကြင္း ေပၚလြင္ေအာင္ ေရးဖြဲ႕ထားတဲ့ ဝတၳဳတုိတပုဒ္ေပါ႔။
မွန္ပါတယ္။ တခ်ဳိ႕လူေတြဟာ သူ႕ေက်းဇူးေလး နည္းနည္းေလာက္ ရွိခဲ့ဖူးရင္ပဲ တဖက္လူက တသက္လုံး အသက္ေပးၿပီး ဆပ္ရေတာ့မယ့္ အေပါက္မ်ဳိး ခ်ဳိးတတ္တာ ေတြ႕ရဖူးတယ္။
တခ်ဳိ႕လူေတြက်ျပန္ေတာ့ သူ႕သေဘာနဲ႔သူ ဇြတ္အတင္းအဓမၼ ဝင္ကူညီၿပီး တဖက္လူရဲ႕ ေက်းဇူးတင္တာကုိ အေခ်ာင္ ခံခ်င္ၾကတာမ်ဳိးလည္း ရွိေသးတယ္။
ၾကားဖူးၾကမယ္ထင္ပါတယ္။။ “တုိင္းျပည္ႀကီး ေခ်ာက္ထဲက်ေတာ့ဖုိ႔ လက္တလုံးအလုိမွာ အခ်ိန္မီ ဝင္ၿပီး ကယ္တင္လုိက္ရတယ္”….ဆုိတာမ်ဳိးေလ။ အသားလြတ္ႀကီး ကယ္တင္ရွင္အေပါက္မ်ဳိး ဝင္ခ်ဳိးေနတာ။ ဒါမ်ဳိးက နအဖ သာလွ်င္ မဟုတ္။ ေတာ္လွန္ေရးသမားဆုိသူေတြထဲမွာလည္း ဒီအခ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ လူေတြ တပုံႀကီးရွိေနျပန္တယ္။ “မင္းတုိ႔ ေထာင္က်ခံခဲ့ဘူးလုိ႔လား။ ငါတုိ႔ေလာက္ ေပးဆပ္ခဲ့ရဘူးလုိ႔လား”…စသျဖင့္ေပါ႔ေလ။
ဒီလုိလူမ်ဳိးေတြ ဘာေၾကာင့္ ေပၚေပါက္လာရသလဲလုိ႔ အေၾကာင္းရင္းကုိ စဥ္းစားၾကည့္မိတယ္။
က်ေနာ့္အထင္မမွားဘူးဆုိရင္ေတာ့ “ေက်းဇူးသိတတ္တာဟာ ေကာင္းတယ္” ဆုိတဲ့ အယူအဆကေန အစျပဳတယ္လုိ႔ ေတြးမိပါတယ္။ ဒီအယူအဆကုိ လူမ်ဳိးဘာသာမေရြး လက္ခံက်င့္သုံးၾကတာပါ။ ဗုဒၶဘာသာမွာဆုိရင္ က်ေနာ္တုိ႔ေတြဟာ မိဘနဲ႔ ဆရာသမားကုိ အနေႏၱာအနႏၱငါးပါး ဂုိဏ္းဝင္ ေက်းဇူးရွင္ေတြဆုိၿပီးေတာ့ ပူေဇာ္ကန္ေတာ့ၾကတယ္။ ပူေဇာ္ထုိက္ေသာသူကုိ ပူေဇာ္ျခင္း၊ သူ႕ေက်းဇူးကုိ သိတတ္ျခင္း ဆုိတဲ့အတုိင္းဆုိေတာ့ အဲဒီအထိကေတာ့ ဟုတ္ေနပါေသးတယ္။
ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္တုိ႔မွာ ဘယ္အခ်ိန္ကစၿပီး ရလာခဲ့တဲ့ အေလ့အထ မွန္းေတာ့ မသိဘူး။ ကုိယ့္ကုိ ပညာသင္ေပးတဲ့ ဆရာေတြကုိသာမက တျခားအသက္ေမြးဝမ္းေၾကာင္းနဲ႔ လူေတြကုိပါ ေတြ႕ကရာ“ဆရာ” တပ္ၿပီး ေခၚေနၾကတာကုိ ေတြ႕ရတယ္။ ဥပမာ ဆရာဝန္ကုိလည္း ဆရာလုိ႔ပဲ ေခၚတယ္။ စာေရးဆရာကုိလည္း ဆရာပဲ။ သတင္းသမားေတြကိုလည္း သတင္းစာဆရာပဲ။ ကားေမာင္းတဲ့လူကုိလည္း ကားဆရာ၊ အသံခ်ဲ႕စက္ဖြင့္တဲ့လူကုိလည္း စက္ဆရာ၊ ပန္းပဲထုတဲ့လူကုိ ပန္းပဲဆရာ၊ ကုန္ကုန္ေျပာရရင္ ဆုိက္ကားနင္းတဲ့ လူကုိေတာင္ ဆုိက္ကားဆရာလုိ႔ ေခၚတတ္ၾကပါတယ္။ (ဒီအေၾကာင္းနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ လူထုစိန္ဝင္းက ေဆာင္းပါးတပုဒ္ေရးဖူးပါတယ္။)
အဲဒီမွာတင္ ဇာတ္လမ္းက နည္းနည္း႐ႈပ္လာၿပီး ေရာေထြးမႈေတြ စျဖစ္လာတယ္လုိ႔ ယူဆရပါတယ္။ ဆရာဝန္က ေဆးကုေပးရင္ ကုသခကုိ “ဉာဏ္ပူေဇာ္ခ” လုိ႔ ေခၚလာၾကတယ္။ အစုိးရေဆး႐ုံက ဆရာဝန္မုိ႔ ေဆးကုသခ ေပးစရာမလုိရင္ေတာင္ ေက်းဇူးတင္လုိ႔ဆုိၿပီး လက္ေဆာင္ ေပးခ်င္ၾကတယ္။ အဲဒီလက္ေဆာင္ကုိလည္း “ကန္ေတာ့လက္ေဆာင္” လုိ႔ ေခၚၾကျပန္တယ္။ (ေနာက္ပုိင္း ကန္ေတာ့လက္ေဆာင္ ေတြ အျဖစ္ကေန မူလသဘာဝ ေပ်ာက္ပ်က္ၿပီး အဆုံးသတ္မေတာ့ အစုိးရဌာနဆုိင္ရာေတြအတြင္းမွာ အဓိက လာဘ္ေပးလာဘ္ယူ နည္းလမ္းႀကီးတခုအျဖစ္ ဆက္လက္ အသုံးေတာ္ခံေနပါေတာ့တယ္။)
အလားတူပဲ…. “စာေရးဆရာ” ေတြကုိလည္း စာမူခေပးတယ္ဆုိရမယ့္ေနရာမွာ ဉာဏ္ပူေဇာ္ခဆုိတဲ့ အသုံးအႏႈန္းကုိပဲ သုံးစြဲၾကတယ္။ သတင္းစာဆရာေတြနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔လည္း ထုိ႔အတူပဲ။ ဒါေတြဟာ ေဝါဟာရ သက္သက္ပဲ။ သိပ္အေရးမႀကီးပါဘူးလုိ႔ ထင္မယ္ဆုိရင္လည္း ထင္လုိ႔ရပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ အဲဒီအေလ့အထႀကီးဟာ က်ေနာ္တုိ႔ လူမႈအသုိင္းအဝုိင္းၾကားထဲမွာ ၾကာရွည္ျမင့္စြာ အျမစ္တြယ္လာတဲ့အခါ ေက်ာင္းဆရာ၊ ဆရာဝန္၊ စာေရးဆရာ၊ သတင္းစာဆရာ စတဲ့ လူေတြကုိ ေက်းဇူးရွင္ႀကီးေတြလုိ႔ က်ေနာ္တုိ႔ေတြက အျမင္မွာပါ မသိလုိက္မသိဘာသာ စြဲထင္မွတ္ယူလာတယ္။ တကယ္ေတာ့ အဲဒီလူတန္းစားအသီးသီးမွာ လူေကာင္းသူေကာင္းေတြပါသလုိ အက်င့္မေကာင္းတဲ့လူေတြလည္း တပုံႀကီးရွိေနတယ္။ အက်င့္မေကာင္းေပမယ့္ အေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ အဲဒီနယ္ပယ္ထဲမွာ ေရာက္ေနတဲ့လူေတြကုိ သူ႕အသက္ေမြးဝမ္းေၾကာင္းကုိ ေထာက္ၿပီး ေက်းဇူးရွင္ႀကီးေတြသဖြယ္ ဆက္ဆံေနရမွာေတာ့ သဘာဝ မက်ဘူးေပါ႔ေနာ္။
နအဖ အစုိးရ တက္မလာမီေခတ္ကလည္း ျမန္မာ့ဆုိရွယ္လစ္လမ္းစဥ္ပါတီရဲ႕ ဝါဒျဖန္႔ခ်ီေရး ေကာင္းမႈေၾကာင့္ ေတာင္သူလယ္သမားေတြဟာ ေနရင္းထုိင္ရင္း က်ေနာ္တုိ႔ရဲ႕ အသက္သခင္ ေက်းဇူးရွင္ေတာင္သူဦးႀကီးေတြ ျဖစ္လာၾကတယ္။ ကုန္ကုန္ေျပာရရင္ လယ္သမားေတြနဲ႔အတူ ရႊံ႕ထဲမွာ ဒုိးတူေပါင္ဖက္ ႐ုန္းေနၾကတဲ့ ႏြားသတၱဝါေတြကုိေတာင္ ကုိယ့္ရဲ႕ အသက္သခင္ ေက်းဇူးရွင္လုိလုိ ေျပာလာၾကေတာ့ လမ္းမွာ ႏြားေတြ႕ရင္ပဲ ထုိင္ကန္ေတာ့ရမလုိ ဘာလုိလုိ ျဖစ္လာတယ္။
ထားပါေတာ့။ ေက်းဇူးခံ၊ ေက်းဇူးစားလူေတြဖက္က မဂၤလာတရားနဲ႔အညီ ေက်းဇူးတင္တယ္ပဲ ထား။ အဲ….. ေက်းဇူးရွင္ေတြဖက္ကလည္း ၾကာလာတာနဲ႔အမွ် အက်င့္ပ်က္ၿပီး နည္းနည္းပါးပါး စိတ္ႀကီးေတာ့ ဝင္လာၾကတယ္လုိ႔ ထင္မိတယ္။ ကုိယ့္ဆႏၵအေလ်ာက္ ေရြးခ်ယ္ခဲ့တဲ့ အသက္ေမြးဝမ္းေၾကာင္းကုိ ဝတၱရားအရ လုပ္ကုိင္တဲ့ေနရာမွာေတာင္ ေနရင္းထုိင္ရင္း ေက်းဇူးတင္ခံခ်င္တာမ်ဳိးေတြ ရွိလာၾကတယ္။ ျပည္သူ႕အတြက္တုိ႔၊ စာဖတ္ပရိသတ္အတြက္တုိ႔၊ လူအမ်ားအတြက္တုိ႔ စတဲ့ စကားေတြနဲ႔ အသံေကာင္းဟစ္လာၾကတယ္။
သူ႕ဘာသာသူ ေသနတ္ကုိင္ခ်င္လုိ႔ လက္ယားၿပီးေတာ့ တပ္ထဲဝင္သြားတဲ့သူေတြကလည္း “အသက္ေသြးေခၽြး စဥ္မေႏွး၊ ေပးဆက္သည္မွာ တပ္မေတာ္ပါ” ဆုိတာမ်ဳိး ေအာ္လာၾကတယ္။
တကယ္ကေတာ့ လူတေယာက္ဟာ သူ႕အလုပ္ကုိသူ မွန္မွန္ကန္ကန္ လုပ္ေဆာင္ေနသေရြ႕ သူ႕အက်ဳိးအတြက္ေရာ၊ အမ်ားအက်ဳိးတြက္ေရာ သယ္ပုိးၿပီးသား ျဖစ္ပါတယ္။ စစ္သားကလည္း စစ္သားအေလ်ာက္၊ ေစ်းသည္ကလည္း ေစ်းသည္အေလ်ာက္၊ အင္ဂ်င္နီယာကလည္း အင္ဂ်င္နီယာအေလ်ာက္၊ အိမ္ရွင္မကလည္း အိမ္ရွင္မအေလ်ာက္၊ ေလွသမားကလည္း ေလွသမားအေလ်ာက္၊ ဆရာဝန္ကလည္း ဆရာဝန္အေလ်ာက္၊ ေက်ာင္းဆရာကလည္း ေက်ာင္းဆရာအေလ်ာက္ သူ႕နည္းနဲ႔သူ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းကုိ ညီတူညီမွ် ေက်းဇူးျပဳေနၾကသူေတြခ်ည္းပါ။ မယုံလုိ႔ရွိရင္ ေစ်းသည္ေတြ၊ အိမ္ရွင္မေတြ မပါဘဲ စစ္သားေတြ၊ ဆရာဝန္ေတြ၊ ေက်ာင္းဆရာေတြနဲ႔ခ်ည္း လူ႕အဖြဲ႕အစည္းကို တည္ေဆာက္ၾကည့္ပါ။ (ခၽြင္းခ်က္အေနနဲ႔ လက္နက္ကုိင္ေတြ မပါဘဲ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း တည္ေဆာက္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ ပုိၿပီး ေအးခ်မ္းသာယာမႈတဲ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းကုိ ရမယ္လုိ႔ ယုံၾကည္မိပါတယ္။)
ဒီေတာ့ တခုခုကုိ လုပ္တယ္ဆုိရင္ ေက်းဇူးတင္ခံခ်င္လုိ႔ လုပ္တာထက္ ကုိယ့္ေရြးခ်ယ္မႈအေလ်ာက္၊ ကုိယ့္ဝါသနာအေလ်ာက္၊ ကုိယ့္ယုံၾကည္မႈအေလ်ာက္၊ လုပ္သင့္လုပ္ထုိက္တယ္လုိ႔ ယူဆတဲ့အေလ်ာက္၊ လုပ္တာမ်ဳိးပဲ ျဖစ္သင့္တယ္လုိ႔ ျမင္ပါတယ္။ ဒီအေၾကာင္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ညီလင္းဆက္တုိ႔ ရီတာတုိ႔ရဲ႕ အယူအဆကုိ သေဘာက် ႏွစ္ၿခဳိက္မိပါတယ္။
ေက်းဇူးခံ၊ ေက်းဇူးစားေတြဖက္က ၾကည့္ရင္ ေက်းဇူးတင္တာဟာ မေကာင္းဘူးလားဆုိေတာ့ ေကာင္းပါတယ္။ ေက်းဇူးမသိတတ္သူ၊ ေက်းဇူးကန္းသူအျဖစ္ထက္စာရင္ ေက်းဇူးသိတတ္တာက ပုိေကာင္းပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေက်းဇူးကုိ ဘယ္လုိ ျပန္ဆပ္မလဲ။ ဆပ္ပုံဆပ္နည္း နည္းလမ္းက်ဖုိ႔ေတာ့ လုိမယ္ထင္ပါတယ္။ ေနာက္တပုိ႔စ္မွာက်မွ ေက်းဇူးဆပ္ပုံဆပ္နည္းေတြအေၾကာင္း က်ေနာ္ေတြးမိသမွ် ထပ္ေရးပါဦးမယ္။
ပူးတြဲဖတ္႐ႈရန္.....
(၁) မ်က္မွန္ (ဝင္းေဖ)
(၂) ထက္ထက္မုိးဦး တကယ္ပဲ မလြန္ဘူးလား (ညီလင္းဆက္)
(၃) One Minute Interview (Ritako)
(၄) ေက်းဇူးတင္လုိက္ပါ (ဝီရွီမီ)
(၅) ေက်းဇူးတရား self-ownership and all that (ဝတုတ္ -zizawa)
မွန္ပါတယ္။ တခ်ဳိ႕လူေတြဟာ သူ႕ေက်းဇူးေလး နည္းနည္းေလာက္ ရွိခဲ့ဖူးရင္ပဲ တဖက္လူက တသက္လုံး အသက္ေပးၿပီး ဆပ္ရေတာ့မယ့္ အေပါက္မ်ဳိး ခ်ဳိးတတ္တာ ေတြ႕ရဖူးတယ္။
တခ်ဳိ႕လူေတြက်ျပန္ေတာ့ သူ႕သေဘာနဲ႔သူ ဇြတ္အတင္းအဓမၼ ဝင္ကူညီၿပီး တဖက္လူရဲ႕ ေက်းဇူးတင္တာကုိ အေခ်ာင္ ခံခ်င္ၾကတာမ်ဳိးလည္း ရွိေသးတယ္။
ၾကားဖူးၾကမယ္ထင္ပါတယ္။။ “တုိင္းျပည္ႀကီး ေခ်ာက္ထဲက်ေတာ့ဖုိ႔ လက္တလုံးအလုိမွာ အခ်ိန္မီ ဝင္ၿပီး ကယ္တင္လုိက္ရတယ္”….ဆုိတာမ်ဳိးေလ။ အသားလြတ္ႀကီး ကယ္တင္ရွင္အေပါက္မ်ဳိး ဝင္ခ်ဳိးေနတာ။ ဒါမ်ဳိးက နအဖ သာလွ်င္ မဟုတ္။ ေတာ္လွန္ေရးသမားဆုိသူေတြထဲမွာလည္း ဒီအခ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ လူေတြ တပုံႀကီးရွိေနျပန္တယ္။ “မင္းတုိ႔ ေထာင္က်ခံခဲ့ဘူးလုိ႔လား။ ငါတုိ႔ေလာက္ ေပးဆပ္ခဲ့ရဘူးလုိ႔လား”…စသျဖင့္ေပါ႔ေလ။
ဒီလုိလူမ်ဳိးေတြ ဘာေၾကာင့္ ေပၚေပါက္လာရသလဲလုိ႔ အေၾကာင္းရင္းကုိ စဥ္းစားၾကည့္မိတယ္။
က်ေနာ့္အထင္မမွားဘူးဆုိရင္ေတာ့ “ေက်းဇူးသိတတ္တာဟာ ေကာင္းတယ္” ဆုိတဲ့ အယူအဆကေန အစျပဳတယ္လုိ႔ ေတြးမိပါတယ္။ ဒီအယူအဆကုိ လူမ်ဳိးဘာသာမေရြး လက္ခံက်င့္သုံးၾကတာပါ။ ဗုဒၶဘာသာမွာဆုိရင္ က်ေနာ္တုိ႔ေတြဟာ မိဘနဲ႔ ဆရာသမားကုိ အနေႏၱာအနႏၱငါးပါး ဂုိဏ္းဝင္ ေက်းဇူးရွင္ေတြဆုိၿပီးေတာ့ ပူေဇာ္ကန္ေတာ့ၾကတယ္။ ပူေဇာ္ထုိက္ေသာသူကုိ ပူေဇာ္ျခင္း၊ သူ႕ေက်းဇူးကုိ သိတတ္ျခင္း ဆုိတဲ့အတုိင္းဆုိေတာ့ အဲဒီအထိကေတာ့ ဟုတ္ေနပါေသးတယ္။
ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္တုိ႔မွာ ဘယ္အခ်ိန္ကစၿပီး ရလာခဲ့တဲ့ အေလ့အထ မွန္းေတာ့ မသိဘူး။ ကုိယ့္ကုိ ပညာသင္ေပးတဲ့ ဆရာေတြကုိသာမက တျခားအသက္ေမြးဝမ္းေၾကာင္းနဲ႔ လူေတြကုိပါ ေတြ႕ကရာ“ဆရာ” တပ္ၿပီး ေခၚေနၾကတာကုိ ေတြ႕ရတယ္။ ဥပမာ ဆရာဝန္ကုိလည္း ဆရာလုိ႔ပဲ ေခၚတယ္။ စာေရးဆရာကုိလည္း ဆရာပဲ။ သတင္းသမားေတြကိုလည္း သတင္းစာဆရာပဲ။ ကားေမာင္းတဲ့လူကုိလည္း ကားဆရာ၊ အသံခ်ဲ႕စက္ဖြင့္တဲ့လူကုိလည္း စက္ဆရာ၊ ပန္းပဲထုတဲ့လူကုိ ပန္းပဲဆရာ၊ ကုန္ကုန္ေျပာရရင္ ဆုိက္ကားနင္းတဲ့ လူကုိေတာင္ ဆုိက္ကားဆရာလုိ႔ ေခၚတတ္ၾကပါတယ္။ (ဒီအေၾကာင္းနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ လူထုစိန္ဝင္းက ေဆာင္းပါးတပုဒ္ေရးဖူးပါတယ္။)
အဲဒီမွာတင္ ဇာတ္လမ္းက နည္းနည္း႐ႈပ္လာၿပီး ေရာေထြးမႈေတြ စျဖစ္လာတယ္လုိ႔ ယူဆရပါတယ္။ ဆရာဝန္က ေဆးကုေပးရင္ ကုသခကုိ “ဉာဏ္ပူေဇာ္ခ” လုိ႔ ေခၚလာၾကတယ္။ အစုိးရေဆး႐ုံက ဆရာဝန္မုိ႔ ေဆးကုသခ ေပးစရာမလုိရင္ေတာင္ ေက်းဇူးတင္လုိ႔ဆုိၿပီး လက္ေဆာင္ ေပးခ်င္ၾကတယ္။ အဲဒီလက္ေဆာင္ကုိလည္း “ကန္ေတာ့လက္ေဆာင္” လုိ႔ ေခၚၾကျပန္တယ္။ (ေနာက္ပုိင္း ကန္ေတာ့လက္ေဆာင္ ေတြ အျဖစ္ကေန မူလသဘာဝ ေပ်ာက္ပ်က္ၿပီး အဆုံးသတ္မေတာ့ အစုိးရဌာနဆုိင္ရာေတြအတြင္းမွာ အဓိက လာဘ္ေပးလာဘ္ယူ နည္းလမ္းႀကီးတခုအျဖစ္ ဆက္လက္ အသုံးေတာ္ခံေနပါေတာ့တယ္။)
အလားတူပဲ…. “စာေရးဆရာ” ေတြကုိလည္း စာမူခေပးတယ္ဆုိရမယ့္ေနရာမွာ ဉာဏ္ပူေဇာ္ခဆုိတဲ့ အသုံးအႏႈန္းကုိပဲ သုံးစြဲၾကတယ္။ သတင္းစာဆရာေတြနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔လည္း ထုိ႔အတူပဲ။ ဒါေတြဟာ ေဝါဟာရ သက္သက္ပဲ။ သိပ္အေရးမႀကီးပါဘူးလုိ႔ ထင္မယ္ဆုိရင္လည္း ထင္လုိ႔ရပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ အဲဒီအေလ့အထႀကီးဟာ က်ေနာ္တုိ႔ လူမႈအသုိင္းအဝုိင္းၾကားထဲမွာ ၾကာရွည္ျမင့္စြာ အျမစ္တြယ္လာတဲ့အခါ ေက်ာင္းဆရာ၊ ဆရာဝန္၊ စာေရးဆရာ၊ သတင္းစာဆရာ စတဲ့ လူေတြကုိ ေက်းဇူးရွင္ႀကီးေတြလုိ႔ က်ေနာ္တုိ႔ေတြက အျမင္မွာပါ မသိလုိက္မသိဘာသာ စြဲထင္မွတ္ယူလာတယ္။ တကယ္ေတာ့ အဲဒီလူတန္းစားအသီးသီးမွာ လူေကာင္းသူေကာင္းေတြပါသလုိ အက်င့္မေကာင္းတဲ့လူေတြလည္း တပုံႀကီးရွိေနတယ္။ အက်င့္မေကာင္းေပမယ့္ အေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ အဲဒီနယ္ပယ္ထဲမွာ ေရာက္ေနတဲ့လူေတြကုိ သူ႕အသက္ေမြးဝမ္းေၾကာင္းကုိ ေထာက္ၿပီး ေက်းဇူးရွင္ႀကီးေတြသဖြယ္ ဆက္ဆံေနရမွာေတာ့ သဘာဝ မက်ဘူးေပါ႔ေနာ္။
နအဖ အစုိးရ တက္မလာမီေခတ္ကလည္း ျမန္မာ့ဆုိရွယ္လစ္လမ္းစဥ္ပါတီရဲ႕ ဝါဒျဖန္႔ခ်ီေရး ေကာင္းမႈေၾကာင့္ ေတာင္သူလယ္သမားေတြဟာ ေနရင္းထုိင္ရင္း က်ေနာ္တုိ႔ရဲ႕ အသက္သခင္ ေက်းဇူးရွင္ေတာင္သူဦးႀကီးေတြ ျဖစ္လာၾကတယ္။ ကုန္ကုန္ေျပာရရင္ လယ္သမားေတြနဲ႔အတူ ရႊံ႕ထဲမွာ ဒုိးတူေပါင္ဖက္ ႐ုန္းေနၾကတဲ့ ႏြားသတၱဝါေတြကုိေတာင္ ကုိယ့္ရဲ႕ အသက္သခင္ ေက်းဇူးရွင္လုိလုိ ေျပာလာၾကေတာ့ လမ္းမွာ ႏြားေတြ႕ရင္ပဲ ထုိင္ကန္ေတာ့ရမလုိ ဘာလုိလုိ ျဖစ္လာတယ္။
ထားပါေတာ့။ ေက်းဇူးခံ၊ ေက်းဇူးစားလူေတြဖက္က မဂၤလာတရားနဲ႔အညီ ေက်းဇူးတင္တယ္ပဲ ထား။ အဲ….. ေက်းဇူးရွင္ေတြဖက္ကလည္း ၾကာလာတာနဲ႔အမွ် အက်င့္ပ်က္ၿပီး နည္းနည္းပါးပါး စိတ္ႀကီးေတာ့ ဝင္လာၾကတယ္လုိ႔ ထင္မိတယ္။ ကုိယ့္ဆႏၵအေလ်ာက္ ေရြးခ်ယ္ခဲ့တဲ့ အသက္ေမြးဝမ္းေၾကာင္းကုိ ဝတၱရားအရ လုပ္ကုိင္တဲ့ေနရာမွာေတာင္ ေနရင္းထုိင္ရင္း ေက်းဇူးတင္ခံခ်င္တာမ်ဳိးေတြ ရွိလာၾကတယ္။ ျပည္သူ႕အတြက္တုိ႔၊ စာဖတ္ပရိသတ္အတြက္တုိ႔၊ လူအမ်ားအတြက္တုိ႔ စတဲ့ စကားေတြနဲ႔ အသံေကာင္းဟစ္လာၾကတယ္။
သူ႕ဘာသာသူ ေသနတ္ကုိင္ခ်င္လုိ႔ လက္ယားၿပီးေတာ့ တပ္ထဲဝင္သြားတဲ့သူေတြကလည္း “အသက္ေသြးေခၽြး စဥ္မေႏွး၊ ေပးဆက္သည္မွာ တပ္မေတာ္ပါ” ဆုိတာမ်ဳိး ေအာ္လာၾကတယ္။
တကယ္ကေတာ့ လူတေယာက္ဟာ သူ႕အလုပ္ကုိသူ မွန္မွန္ကန္ကန္ လုပ္ေဆာင္ေနသေရြ႕ သူ႕အက်ဳိးအတြက္ေရာ၊ အမ်ားအက်ဳိးတြက္ေရာ သယ္ပုိးၿပီးသား ျဖစ္ပါတယ္။ စစ္သားကလည္း စစ္သားအေလ်ာက္၊ ေစ်းသည္ကလည္း ေစ်းသည္အေလ်ာက္၊ အင္ဂ်င္နီယာကလည္း အင္ဂ်င္နီယာအေလ်ာက္၊ အိမ္ရွင္မကလည္း အိမ္ရွင္မအေလ်ာက္၊ ေလွသမားကလည္း ေလွသမားအေလ်ာက္၊ ဆရာဝန္ကလည္း ဆရာဝန္အေလ်ာက္၊ ေက်ာင္းဆရာကလည္း ေက်ာင္းဆရာအေလ်ာက္ သူ႕နည္းနဲ႔သူ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းကုိ ညီတူညီမွ် ေက်းဇူးျပဳေနၾကသူေတြခ်ည္းပါ။ မယုံလုိ႔ရွိရင္ ေစ်းသည္ေတြ၊ အိမ္ရွင္မေတြ မပါဘဲ စစ္သားေတြ၊ ဆရာဝန္ေတြ၊ ေက်ာင္းဆရာေတြနဲ႔ခ်ည္း လူ႕အဖြဲ႕အစည္းကို တည္ေဆာက္ၾကည့္ပါ။ (ခၽြင္းခ်က္အေနနဲ႔ လက္နက္ကုိင္ေတြ မပါဘဲ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း တည္ေဆာက္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ ပုိၿပီး ေအးခ်မ္းသာယာမႈတဲ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းကုိ ရမယ္လုိ႔ ယုံၾကည္မိပါတယ္။)
ဒီေတာ့ တခုခုကုိ လုပ္တယ္ဆုိရင္ ေက်းဇူးတင္ခံခ်င္လုိ႔ လုပ္တာထက္ ကုိယ့္ေရြးခ်ယ္မႈအေလ်ာက္၊ ကုိယ့္ဝါသနာအေလ်ာက္၊ ကုိယ့္ယုံၾကည္မႈအေလ်ာက္၊ လုပ္သင့္လုပ္ထုိက္တယ္လုိ႔ ယူဆတဲ့အေလ်ာက္၊ လုပ္တာမ်ဳိးပဲ ျဖစ္သင့္တယ္လုိ႔ ျမင္ပါတယ္။ ဒီအေၾကာင္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ညီလင္းဆက္တုိ႔ ရီတာတုိ႔ရဲ႕ အယူအဆကုိ သေဘာက် ႏွစ္ၿခဳိက္မိပါတယ္။
ေက်းဇူးခံ၊ ေက်းဇူးစားေတြဖက္က ၾကည့္ရင္ ေက်းဇူးတင္တာဟာ မေကာင္းဘူးလားဆုိေတာ့ ေကာင္းပါတယ္။ ေက်းဇူးမသိတတ္သူ၊ ေက်းဇူးကန္းသူအျဖစ္ထက္စာရင္ ေက်းဇူးသိတတ္တာက ပုိေကာင္းပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေက်းဇူးကုိ ဘယ္လုိ ျပန္ဆပ္မလဲ။ ဆပ္ပုံဆပ္နည္း နည္းလမ္းက်ဖုိ႔ေတာ့ လုိမယ္ထင္ပါတယ္။ ေနာက္တပုိ႔စ္မွာက်မွ ေက်းဇူးဆပ္ပုံဆပ္နည္းေတြအေၾကာင္း က်ေနာ္ေတြးမိသမွ် ထပ္ေရးပါဦးမယ္။
ပူးတြဲဖတ္႐ႈရန္.....
(၁) မ်က္မွန္ (ဝင္းေဖ)
(၂) ထက္ထက္မုိးဦး တကယ္ပဲ မလြန္ဘူးလား (ညီလင္းဆက္)
(၃) One Minute Interview (Ritako)
(၄) ေက်းဇူးတင္လုိက္ပါ (ဝီရွီမီ)
(၅) ေက်းဇူးတရား self-ownership and all that (ဝတုတ္ -zizawa)
17 comments:
ဒီလုိလား..
"ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္တုိ႔မွာ ဘယ္အခ်ိန္ကစၿပီး ရလာခဲ့တဲ့ အေလ့အထ မွန္းေတာ့ မသိဘူး။ ကုိယ့္ကုိ ပညာသင္ေပးတဲ့ ဆရာေတြကုိသာမက တျခားအသက္ေမြးဝမ္းေၾကာင္းနဲ႔ လူေတြကုိပါ ေတြ႕ကရာ“ဆရာ” တပ္ၿပီး ေခၚေနၾကတာကုိ ေတြ႕ရတယ္။ ဥပမာ ဆရာဝန္ကုိလည္း ဆရာလုိ႔ပဲ ေခၚတယ္။ စာေရးဆရာကုိလည္း ဆရာပဲ။ သတင္းသမားေတြကိုလည္း သတင္းစာဆရာပဲ။ ကားေမာင္းတဲ့လူကုိလည္း ကားဆရာ၊ အသံခ်ဲ႕စက္ဖြင့္တဲ့လူကုိလည္း စက္ဆရာ၊ ပန္းပဲထုတဲ့လူကုိ ပန္းပဲဆရာ၊ ကုန္ကုန္ေျပာရရင္ ဆုိက္ကားနင္းတဲ့ လူကုိေတာင္ ဆုိက္ကားဆရာလုိ႔ ေခၚတတ္ၾကပါတယ္။"
စစ္ဗိုလ္ေတြဌာနဆိုင္ရာေရာက္လာေတာ့ က်ေတာ္တို႔ကို ဆရာ - ဆရာ နဲ႔၊တယ္ေလးစားၾကပါလားမွတ္တယ္။ ေနာက္မွသူတို႔တပ္မွာေနတုံးက အၾကပ္ေတြကို ဆရာလို႔ ေခၚတာသိရေတာ့၊ ေအာ္ ငါတို႔လဲ အၾကပ္အဆင့္ဘဲရွိပါေတာ့လားလို႔။
ဒါေတာင္ေနာက္ႏွစ္မ်ားစြာဆက္လုပ္ေနတယ္ဆိုေတာ့ - ငါေတာ္ေတာ္ ည့ံပါလားလို႔ သိရေတာ့တယ္။
ေက်းဇူး...လုိ႔ေျပာလုိက္မယ္..
ဒီပုိစ္ကုိ ကၽြန္ေတာ္ ဖတ္လိုက္ရလုိ႔ သေဘာက်တာ
ကိုေပါသိရင္ ေရးသူ ဖတ္သူ ႏွစ္ဦးသား ပိတိျဖစ္ရမယ္.
ဒီသေဘာ ဟုတ္တယ္ဟုတ္။
Good article....
ေတာင္သူလယ္သမားေတြဟာ ေနရင္းထုိင္ရင္း က်ေနာ္တုိ႔ရဲ႕ အသက္သခင္ ေက်းဇူးရွင္ေတာင္သူဦးႀကီးေတြ ျဖစ္လာၾကတယ္။ ကုန္ကုန္ေျပာရရင္ လယ္သမားေတြနဲ႔အတူ ရႊံ႕ထဲမွာ ဒုိးတူေပါင္ဖက္ ႐ုန္းေနၾကတဲ့ ႏြားသတၱဝါေတြကုိေတာင္ ကုိယ့္ရဲ႕ အသက္သခင္ ေက်းဇူးရွင္လုိလုိ ေျပာလာၾကေတာ့ လမ္းမွာ ႏြားေတြ႕ရင္ပဲ ထုိင္ကန္ေတာ့ရမလုိ ဘာလုိလုိ ျဖစ္လာတယ္။
ကိုေပါကို ဘယ္သူမွေတာ့ ထိုင္မကန္ေတာ့ခိုင္းဖူးထင္ပါတယ္။ အဲဒီေနရာမွာက်ေနာ္နားလည္ထားတာေျပာရရင္ ေတာင္သူလယ္သမားကသူတို႔အလုပ္သူတို႔လုပ္တာပဲ။ သူတို႔သာမလုပ္ရင္က်ေနာ္တို႔ဆန္ေတြဘယ္ကရမလဲ။ ႏိုင္ငံျပင္ပကေန၀ယ္ရမယ္။ ဒါဆို ..ပိုေစ်းၾကီးမယ္. ဒီေလာက္ပါပဲ။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ေတာင္သူေတြေၾကာင့္ ဆန္စိုက္သူေတြေၾကာင့္က်ေနာ္တို႔ ထမင္းစားေနရတာဆိုတာလဲမေမ့ပါနဲ့။ ကမၻာေပၚမွာသူတို႔ေတြသာမရိွခဲ့ရင္ေတြးၾကည့္လိုက္ပါ။ တကယ္ေတာ့ အားလံုးဟာဆက္စပ္ေနတာပါပဲ။ေက်းဇူးခံေက်းဇူးစားဆိုတာထက္ အခ်င္းခ်င္းအျပန္အလွန္ သိတတ္မွူေလးစားမႈရိွရပါမယ္
ကိုေပါေအာက္မွာေရးထားသလို လူတိုင္းက သူတို႔လုပ္တဲ့ေနရာမွာ သူတို႔တာ၀န္သူတို႔ေက်ပြန္ရင္ပီးတာပါပဲ။
ဒီေနရာမွာ.. ငါကတန္ရာတန္ေၾကးေပးလို႔ေက်းဇူးတင္စရာမလိုဘူးဆိုလဲ လက္ခံႏိုင္တဲ့ အတိုင္းအတာရိွသလို.. တခါတေလမွာ ...တန္ရာတန္ေၾကးမေပးႏိုင္တဲ့အခါမ်ိဳးေတြ.. အတြက္ သိတတ္မႈေတြရိွလာတာ ေက်းဇူးေတြတင္လာတာေတာ့ ရိွတတ္ပါတယ္။
ဥပမာ..တခါတေလ ..ဆရာ၀န္က.. အသက္ကယ္ဖို႔အေရးေပၚအေျခအေနမွာ သူ႔မွာေသေရးရွင္ေရး ကိုယ္ေရးကိုယ္တာရိွေနတယ္။ အိုကြာ..က်ေနာ္မအားဘူးလို႔ျငင္းခဲ့မယ္ဆိုရင္ ..တကယ္ေတာ့ သူ႔မွာျငင္းပိုင္ခြင့္ရိွတယ္။ ဒါေပမဲ့ သူမျင္းပဲ လူနာအသက္ကိုကယ္မယ္။ ဒီလိုဆိုရင္ ပိုက္ဆံထက္တန္ဖိုးျဖတ္လို႔မရႏိုင္တာေတြကို ငါက ပိုက္ဆံေပးထားတာပဲကြာဆိုပီး ဆံုးျဖတ္လိုက္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ ဒီလိုလူေတြရဲ့ ေက်းဇူးကို မခံရတာကို ပိုေက်နပ္မိတယ္။
ပီးေတာ့ ငါက မင္းတို႔ေက်းဇူးရွင္ပဲကြာလို႔ ထုတ္ေဖာ္ေျပာတဲ့သူကိုေတာ့ က်ေနာ္လည္း မၾကိဳက္ဘူး။ ဒါေပမဲ့ ေက်းဇူးရိွတယ္လို႔သတ္မွတ္ထားသူက ေက်းဇူးတင္ပီး သိတတ္မႈ ဟိုတဖက္ကအကူအညီလိုတဲ့အခါ ျပန္လွန္ပီးကူညီတတ္မႈက ေက်းဇူးထက္ပိုအေရးၾကီးပါတယ္။ ဒီအခ်ိန္မွာလဲ ေက်းဇူးတငိခံရသူက ငါက ေက်းဇူးရွင္ဆိုပီး မဏပ္တိုင္တက္ျပေနရင္လည္း တဖက္ကေက်းဇူးသိတတ္သူ က အျမင္ကပ္မွာပါပဲ။ ဒီလိုပို႔စ္ေတြက ယတိျပတ္ေျပာလို႔မရဘူးထင္တယ္။ အေျခအေနအခ်ိန္အခါေပၚအမ်ားၾကီးမႈတည္ပါတယ္။
ေက်းဇူးဆိုတာကလဲ တခါတေလမွာ တိုင္းတာလို႔မရပါဘူး။ ေက်းဇူးဆိုတာထက္ သိတတ္မႈက အေရးၾကီးပါတယ္။
ပီးေတာ့ အႏုပညာသမားဆိုတာ သူ႔အလုပ္သူလုပ္တာမွႏ္ေပမဲ့ ပရိတ္သတ္နဲ႔ ကြ်န္းကိုင္းမီွေနတာပါ။ ပရိသတ္က အားမေပးရင္ သူတို႔ဘယ္လိုမွဆက္လက္ရပ္တည္လို႔မရတဲ့အေနအထားပါ။ ဒါေၾကာင့္အႏုပညာရွင္ေတြဟာ ပရိသတ္ကို သူတို႔ရဲ့ထမင္းရွင္အျဖစ္ကို သတ္မွတ္ထားသင့္တယ္ဆိုတာမမွားဘူးထင္ပါတယ္။ ပရိသတ္ဖက္ကေတာ့ ငါတို႔က အႏုပညာရွင္ေတြရဲ့ထမင္းရွင္လို႔ ဘယ္ေတာ့မွေျပာၾကမွာ မဟုတ္ဘူးလို႔ထင္ပါတယ္။ ေျပာလာခဲ့ရင္ေတာ့ ပရိသတ္မွားသြားမွာပါ။
ဒါပါပဲ..
ေက်းဇူးဆိုတာ ယတိျပတ္ေျပာရခက္ပါတယ္။ အေျခအေနအခ်ိန္အခါေပၚမူတည္ပါတယ္။
စာဖတ္သူ
ဗမာေတြဟာ ကိုယ္မလုပ္ဘူးတဲ့... မလုပ္တတ္တဲ့အလုပ္ကို တျခားလူ လုပ္နိုင္လိုက္ရင္ ဆရာလို႕ေခၚၾကေတာ့တာပဲ.... ဗမာေတြ မလုပ္တတ္တာေတြကလဲ ဒုနဲ႕ေဒးပဲ...
ေတြးခ်င္သလိုေတြး ေရးခ်င္သလိုေရးထားတဲ့ ေဆာင္းပါးကို ဖတ္ခ်င္သလိုဖတ္ျပီး ထင္ခ်င္သလုိ ထင္လုိက္ပါျပီ။
ၾကာေလေပါတဲ့ ၾကာေပါလို႔ ထင္ျပီး အရင္တုန္းက ေရးခဲ့တဲ့ေဆာင္းပါးမ်ားအတြက္ အထင္ၾကီးမွဳသည္ ေပ်ာက္ကြယ္သြားျပီ ျဖစ္ေၾကာင္း သတင္းပို႔အပ္ပါသည္။
ၾကာေပါတေယာက္ ဆက္လက္ေပါနိင္ပါေစ......
ကိုေပါတို႔စာကို ဖတ္ၿပီး ထပ္"ပြား"ထားတယ္။ အဓိကကေတာ့ ႏိုင္ငံေရးသမားေတြကို လူေတြက ေကာင္းေကာင္းဆိုးဆိုး ၾကဥ္သြားမွာလည္း စိုးတယ္။
ကိုအန္ဒီေျပာတာသေဘာတူပါတယ္ ႏိုင္ငံေရးသမားေတြ ထင္ေပၚျခင္လို႕ ႏိုင္ငံေရးလုပ္စားသူေတြလည္းရွိပါတယ္ က်ိမ္းေသတာကေတာ့ ဘယ္သူမွေက်းဇူးတင္ခံယုံေလးနဲ႕ ဒီေလာက္ခက္ခဲက်မ္းတမ္းတဲ့ (အခန္႔မသင့္ရင္ ေသႏိုင္တဲ့) အလုပ္ကိုေရြးခ်ယ္ၾကတာမဟုတ္ပါဘူး ႏိုင္ငံေရးသမားေတြမွာ ရည္ရြယ္ခ်က္အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိႏိုင္ပါတယ္ ကိုယ့္ႏိုင္ငံကို ကိုယ္ဖန္တီးျခင္ၾကစိတ္လည္းရွိႏိုင္ပါတယ္ ေျပာရင္ပိုစ့္နဲ႔ ေခ်ာ္သြားႏိုင္လို႕မေျပာေတာ့ပါဘူး ကိုေပါရဲ႔ ဆိုလိုရင္းကို သေဘာေပါက္မိပါတယ္ ျမန္မာျပည္မွာ စစ္တပ္က သူ႔သေဘာနဲ႕သူ အာဏာသိမ္း ၿပီးေတာ့ ျပည္သူလူထုနဲ႔ ဆန္႔က်င္တာကိုအတင္းလုပ္ ၿပီးေတာ့ေက်းဇူး အတင္းတင္ခိုင္းေနတဲ့ သဘာ၀ေတြ႕ရေတာ့ ေနာင္ႏိုင္ငံေရးအဖြဲ႔စည္းေတြလည္း ဒီလိုအခ်ိဳးမ်ိဳး ခ်ိဳးလာႏိုင္ပါတယ္ ခုေတာင္ ၾကံ႕ဖြ႔ံ အဖြဲ႔အစည္းက ႏိုင္ငံဘ႑နဲ႕ လမ္းေဖာက္ ေငြေခ်းၿပီး သူ႕အေပၚ ေက်းဇူးရွိတဲ့အေနနဲ႕ မဲေပးၿပီးေက်းဇူးဆပ္ခိုင္းတဲ့ ပုံစံေတြ႕ေနရတယ္
" တခ်ဳိ႕လူေတြဟာ သူ႕ေက်းဇူးေလး နည္းနည္းေလာက္ ရွိခဲ့ဖူးရင္ပဲ တဖက္လူက တသက္လုံး အသက္ေပးၿပီး ဆပ္ရေတာ့မယ့္ အေပါက္မ်ဳိး ခ်ဳိးတတ္တာ ေတြ႕ရဖူးတယ္။ "
သိပ္မွန္တာပဲ...
ေက်းဇူးပါဆုိတဲ့ စကားကို လႈိက္လႈိက္လွဲလွဲ ဆုိတာမဆုိတာက လူတေယာက္ခ်င္းစီရဲ ့ attitude နဲ႔ဆုိင္မယ္ ထင္ပါတယ္ ကိုေပါေရ။ ဥပမာ ဆုိက္ကားငွားစီးတဲ့အခါ ပုိက္ဆံ ေပးစီးတာအမွန္ပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ တခ်ဳိ ့မ်ားက လႈိက္လႈိက္လွဲလဲွ ေက်းဇူးစကား ေျပာသြားၾကတယ္။ တခ်ဳိ ့လည္း မေျပာဘူး။ မေျပာလုိ႔လည္း သူ႔ကို အျပစ္ေျပာမလား။ ခက္တယ္ထင္တယ္ေနာ့။ တခါတခါက် ၀န္ေဆာင္မႈေပးသူ ယူသူဆုိတဲ့ ဆက္ဆံေရးႀကီးပဲ ရွိေနတာကို ကြ်န္ေတာ္ေတာ့ သေဘာမက်ပါဘူး။ တဘက္မွာ ဒီေက်းဇူးႀကီးနဲ႔ ကုိင္တုတ္ ေနတာေတြကလည္း ေက်ာင္းဆရာေတြ၊ မီဒီယာဂုရုေတြ၊ ဆရာ၀န္ေတြ ၿခဳံေျပာရရင္ ေက်းဇူး ပုိင္ရွင္မ်ားအျဖစ္ ေနရာေပးခံရသူေတြဆီမွာ (အကုန္မဟုတ္ပါ) ေတြ႔ေတြ႔ေနရတယ္ ထင္ပါတယ္။
မွန္လိုက္တာအစ္ကိုေရ...
ဦးေနဝင္းတုန္းကလည္းဒီအခ်ိုးပဲ၊
နအဖ လည္း ဒီအတိုင္းပဲ
အခု ႀကံဖြတ္ ေတြလည္း ဒီအခ်ိုးအတိုင္းပဲ လာၿပန္ၿပီ။
နဲနဲ အ႐ိုင္းဆန္သြားရင္ခြင့္လႊတ္ပါဗ်ာ
ညီလင္းဆက္၊ ရီတာ၊ ကိုေပါ....
ခင္ဗ်ားတို႕မိဘေတြကိုလဲေက်းဇူးတင္မေနနဲ႕ ။ သူတို႕ဟာသူတို႕ ကိေလသာေဖာင္းပြလို႕ခင္ဗ်ားတို႕လူျဖစ္လာတာ။ မယုံရင္ေမးၾကည့္ ညီလင္းဆက္၊ ရီတာ၊ ကိုေပါတို႔ ျဖစ္ရေစလို႕ရည္ရြယ္ခ်က္မရွိဘူး။
အ႐ိုင္းဆန္သူ
တကယ္ေတာ့ ဗုဒၶဘာသာမွာ ရတနာ သံုးပါး (ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာ) ဘဲရွိပါတယ္၊ ဂိုဏ္းဆရာေတြက သူတုိ.ကုိ အေလးအျမတ္ျပဳေစခ်င္တာနဲ. မိဘ ႏွင့္ ဆရာ ကုိထည့္ျပီး အနေႏၱာအနႏၱငါးပါး ဂုိဏ္းဝင္ ေက်းဇူးရွင္ေတြဆုိၿပီးေတာ့ ေခၚဆုိလာၾကတာပါ ၊ဆရာဆုိတာကလည္း ဂုိဏ္းဆရာ၊ ေက်ာင္းဆရာ ေရာေထြးေနသလုိပါပဲ၊ တကယ့္ ဆရာ ဆုိရင္ ေတာ့ ဗုဒၶ ပဲျဖစ္မယ္ ထင္ပါတယ္၊ "The Tathagatas (Buddhas) are only teachers " . (Dhammapada 276).
လယ္ထြန္ရာမွာ ႏြားကုိ အသံုးျပဳရပါတယ္ ၊ ယခုေခတ္ ထြန္စက္ကုိ အသံုးျပဳေပမဲ့ ေရွးေခတ္ ႏွင့္ ယခုေခတ္ တစ္ခ်ဳိ.ေဒသ ေတြ မွာ ကြ်ဲ ၊ ႏြား ကုိ အသံုးျပဳရဆဲပါ ၊ သူထုတ္လုပ္လုိက္တဲ့ ဆန္ နဲ. သူ.အသား ကုိ စားဖုိ.မသင့္ေၾကာင့္ တစ္ခ်ဳိ. ဆရာေတာ္မ်ား က အမဲသား (ႏြားသား) မစားဖုိ.ဆံုးမတာပါ၊ ႏြား ကုိ ထုိင္ကန္ေတာ ဖုိ. မလုိသလို အမဲသား ေရွာင္ျခင္း ၊ စားျခင္း က ပုဂၢိဳလ္ တစ္ဦး ခ်င္းရဲ. ဆႏၵေပၚမွာ မူတည္ပါတယ္၊
ေက်းဇူးအေၾကာင္း ေျပာရရင္ေတာ့ ေတာ္ေတာ္က်ယ္ျပန္.ပါလိမ့္မယ္ ၊
ေက်းဇူးတရား က ေတာ့ ကူညီ ကတည္းက ဘာမွ ေမ်ာ္လင့္ခ်က္ မထား တဲ့ စိတ္ရင္းအမွန္ နဲ. ကူညီ တာက အေကာင္းဆံုး လုိ.ထင္ပါတယ္၊ မိဘ က သားသမီး ကုိ ပညာသင္၊ ဘဲြ.ရ ၊ အလုပ္ရ တဲ့ အထိ လုပ္ေဆာင္တဲ့ ေက်းဇူးမ်ိဳး ထင္ ပါတယ္၊ ဘာမွ ေမ်ာ္လင့္ခ်က္မထား တဲ့ ကူညီ မူမ်ဳိးပါ၊ မိဘ အုိမင္း တဲ့ အခ်ိန္မွာ သား သမီးမ်ား က ေက်းဇူးတုန္.ျပန္၊ မတုန္. ျပန္ျခင္း ကလည္း တစ္ေယာက္ျခင္းရဲ.
စိတ္ သေဘာထားအေပၚမွာမူတည္ပါတယ္၊ မိဘတိုင္း လည္းေက်းဇူး ရွိမည္မထင္ပါ၊ ကုိယ့္သား၊ သမီး ကုိ ျပန္သတ္တဲ့ မိဘ ေတြလည္းရွိပါတယ္၊ ဒါေပမဲ့ အမ်ားအား ျဖစ္ေတာ့ မိဘမ်ားဟာ ေက်းဇူးရွိပါတယ္၊ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ သား၊သမီး ေတြ ကုိ ငယ္စဥ္ကတည္းက ေစာင့္ေရွာက္ လာရတဲ့ တာ၀န္က ေတာ္ေတာ္ၾကီးပါတယ္၊ ေနာက္ တစ္ခုက ခရီးသြားရင္း (ကား ၊ရထား ၊ ေလယာဥ္ပ်ံ) ေပၚမွ ကူညီတဲ့ အကူအညီမ်ဳိး ျဖစ္မယ္ ္ထင္ပါတယ္၊ တစ္ခါဆံုျပီး ေနာက္တစ္ခါ ျပန္လည္ မဆံုနုုိင္တဲ့ အေျခအေနမ်ိဳးပါ၊ အစကတည္းက စိတ္ေစတနာ နဲ. ကူညီျခင္း က အေကာင္းဆံုးပါပဲ၊ ေက်းဇူးတုန္.ျပန္၊ ေက်းဇူး သိတတ္ပါက ၀မ္းသာစရာ၊ ဒါေပမဲ. ေက်းဇူးကုိ ျပန္လည္မတုန္.ျပန္ရင္လည္း စိတ္ဆုိးစရာ၊ ေဒါသ ျဖစ္စရာ အေၾကာင္း မရွိပါ ၊ ယခုအခ်ိန္ မွာ နအဖ ၀န္ၾကီးမ်ား ကုိ မီွခိုျပီး ရပ္တည္ေနတဲ့ စီးပြားေရးသမားမ်ား က သူတုိ.ရဲ. ေက်းဇူးရွင္ က ၀န္ၾကီးမ်ား ျဖစ္ပါတယ္၊ ေက်းဇူးလည္း သိတတ္ရပါတယ္၊ ေက်းဇူးမသိတတ္ပါက ေနာက္တစ္ခါ အခြင့္အေရး ရေတာ့မွာမဟုတ္ပါ ၊ တစ္ခါစား ၊ တစ္နပ္စားက ေက်းဇူးတရား မတုန္.ျပန္လို. ေဒါသႏွင့္ယွဥ္တဲြျပီး ေပၚေပါက္လာတဲ့ စကားလုိ.ေတာင္ ထင္ရပါတယ္၊ ေက်းဇူးသိတဲ့ အေနနဲ.ေဒၚလာ ကုိ နိုင္ငံျခားမွာ ရွိတဲ့ သူတို.ရဲ. account ကုိထည္.ေပးရပါတယ္ ၊ တစ္ခ်ိဳ.က မုန္.ပံုးနဲ.ဘဲ ကန္ေတာ့ၾကပါတယ္၊ ဒါေပမဲ. မုန္.ကုိထုတ္ျပီး ေဒၚလာ (သုိ.မဟုတ္) က်ပ္ကုိ သိန္းနဲ.ခ်ီျပီး မုန္.ပံုးထည့္ ထဲ့ျပီး ေပးရပါတယ္၊ ခ်ေပးတဲ့ ပါမစ္ ၊ စီးပြားလုပ္ကုိင္ခြင့္ ေပၚမွ မူတည္ျပီး ေပးရပါတယ္၊ ေက်းဇူးရွင္မ်ား နဲ. ေက်းဇူး သိတတ္သူမ်ား ျဖစ္ပါတယ္ ၊
ဘယ္သူေသေသ ငေတမာရင္ ျပီးေရာဆုိတဲ့ လူတန္းစားမ်ားလည္း ျဖစ္ပါတယ္၊ ေနာက္တစ္ခု က စစ္တပ္ထဲ ၀င္တဲ့ ကိစၥပါ၊ ငတ္လုိ.ပဲ တပ္ထဲ ၀င္၀င္၊ တုိင္းျပည္ ခ်စ္လုိ.ပဲ၀င္၀င္ လစာနဲ. အျခား အခြင့္အေရး ရယူ ထားတာျဖစ္ပါတယ္၊ You got paid job to do it. ကြ်န္ေတာ္ သတိထားမိ သေလာက္ ကမၻာ မွာ ျမန္မာစစ္တပ္ တစ္ခုတည္း သာ သူတုိ.ကုိ သူတုိ. ေက်းဇူး ရွင္ၾကီး သဖြယ္ ရပ္တည္ေနတာပါ၊ ေတာ္ေတာ့္ ကုိ စိတ္ပ်က္ဖုိ. ေကာင္းပါတယ္၊ အေမရိကန္ တပ္ေတြက သမၼတ အမိန္.နဲ. မွားမွား၊ မွန္မွန္ တုိက္ဆုိရင္ တုိက္ရပါတယ္၊ ျဗိတိန္လည္း အတူတူပါပဲ၊ ျပည္တြင္း စစ္ျဖစ္ေနတဲ့ အာဖဂန္နစၥတန္ ၊ အီရတ္ တုိ. က စစ္သားေတြေတာင္ အမိန္.နာခံျပီး သူတုိ.ရဲ.တာ၀န္ကုိ သူတုိ. ထမ္းေဆာင္ ေနပါတယ္၊ ဘယ္နုိင္ငံတကာ တပ္ကမွ် သူတုိ.နုိင္ငံမွာ ငါတုိ.မရွိရင္ မျဖစ္ဖူးလုိ. မေျပာပါဘူး ၊ ျမန္မာ တပ္မေတာ္ ရဲ. mindset ကုိ ျပင္ဖုိ.လိုမယ္ထင္ပါတယ္၊ ဘာနဲ.တူသလဲဆုိရင္ ျမဴနွီစပယ္ က သန္.ရွင္းေရးသမားက ျမိဳ.ေတာ္ၾကီး သန္.ရွင္းေနတာ ငါ့ေၾကာင့္လုိ. ေျပာေနသလုိပါပဲ၊ သူ.ကုိဘဲ ေက်းဇူး တင္ေနရမလုိ ျဖစ္ေနပါတယ္၊ တကယ္ေတာ့ လစာ ယူထားရင္ ထုိက္သင့္တဲ့ အလုပ္ကုိ ေတာ့ လုပ္ရမွာပဲျဖစ္ပါတယ္၊ အားလံုး က်န္းမာ ရႊင္လန္းပါေစ၊
politicians? either kyant phont suckers or oppositions morons,
just want to give them three slaps
in the face and one kick in the ass.
'...
ႏိုင္ငံေရးသမားေတြကို လူေတြက ေကာင္းေကာင္းဆိုးဆိုး ၾကဥ္သြားမွာလည္း စိုးတယ္။
...'
politicians? either kyant phont suckers or oppositions morons,
just want to give them three slaps
in the face and one kick in the ass.
'...
ႏိုင္ငံေရးသမားေတြကို လူေတြက ေကာင္းေကာင္းဆိုးဆိုး ၾကဥ္သြားမွာလည္း စိုးတယ္။
...'
MERCI BEAUCOUP
THANKS YOU SO MUCH
THIS ARTICLE IS SAME VISION OF ME ABOUT "THANKS"...........;
Post a Comment